JSF is inherente lawaaischopper

Het startlawaai dat de Joint Strike Fighter (JSF), de vermeende opvolger van de huidige straaljager F-16, veroorzaakt is 133 decibel (dB) op 75 meter en 121 dB op 300 meter hoogte. Ter vergelijking: de F-16 produceert 100 dB op 300 meter hoogte, ofwel een verschil van 21 dB. Dat is honderdmaal zo veel lawaai.

Het menselijk oor ervaart dit als een verdriedubbeling van het lawaai.

Bij overvliegen en landen produceert de JSF 107 dB. Dat is 27 dB meer dan de F-16, en staat gelijk aan vijfhonderdmaal zo veel lawaai. Het menselijk oor ervaart dit als een verzesvoudiging van het lawaai.

Waardoor produceert de JSF zo veel meer lawaai dan bijvoorbeeld het Zweedse alternatief voor de JSF, de Saab Gripen? Wegens de stealth-eigenschappen die hem `onzichtbaar` maakt voor radar. De JSF is een stuk zwaarder en minder aerodynamisch van vorm, zodat hij is uitgerust met de krachtigste straalmotor die ooit is gemaakt voor een jachtvliegtuig.

Om dit gigavermogen van de motor te krijgen en het vliegtuig niet nog zwaarder te maken zijn naar alle waarschijnlijkheid alle geluidsreducerende technologieën eruit gelaten. Gevolg: gigantisch brandstofverbruik en dito geluidsuitstraling.

Een ander nadeel van het hoge gewicht en het minder aerodynamische ontwerp zijn de vliegprestaties welke achterblijven bij die van de concurrenten. Uit een Australisch onderzoek komt zelfs naar voren dat bij een luchtgevecht tussen de JSF en de Russische Sukhoi, de JSF `als een zeehondje zal worden doodgeknuppeld`.

Gedwongen door de publiciteit over de geluidsbelasting van de JSF laat het ministerie van Defensie weten dat er pas met één prototype testvluchten worden uitgevoerd. De verschillen in decibel zijn echter zo groot dat ze in het niet vallen bij eventuele meetfouten. Het is zeer onwaarschijnlijk dat de uiteindelijke JSF`s minder geluid zullen produceren. Het zal eerder meer worden, gezien de ondermaatse vliegprestaties.

De auteurs zijn directeur van Milieufederatie in respectievelijk Friesland, Brabant en Gelderland.

Dit zijn fragmenten uit expertdiscussies, te lezen via nrc.nl/expert.