Onrust bij AD over avances van Telegraaf

Bij het AD is grote onrust ontstaan over de belangstelling van De Telegraaf voor PCM Uitgevers. Telegraaf Media Groep (TMG) wil een of meer kranten overnemen van PCM, mogelijk samen met uitgeverij Weekbladpers. AD en NRC Handelsblad, alsmede de drukkerijen en de distributie zouden in dat scenario naar TMG gaan; Weekbladpers, uitgever van Vrij Nederland en Voetbal International, zou de Volkskrant en Trouw overnemen.

„Het is absoluut een vijandig bod”, zegt hoofdredacteur Jan Bonjer van het AD. „Voor onze krant en voor PCM is een overname door De Telegraaf geen aantrekkelijke optie.” Het AD vreest in het ergste geval liquidatie van de titel als de krant naar TMG gaat. Bonjer ziet veel meer in een overname door De Persgroep uit België. PCM Uitgevers onderhandelt al maanden over de verkoop van het AD, nu nog eigendom van PCM (63 procent) en Wegener (37 procent), en over een deelname van De Persgroep in geheel PCM. Bonjer vreest dat de belangstelling van TMG voor zijn krant de verkoopprijs opdrijft en de onderhandelingen met Wegener en De Persgroep vertraagt.

Een overname door De Telegraaf is volgens Gerard den Elt, voorzitter van de redactieraad van het AD, „alsof Ajax het management van Feyenoord gaat voeren”. „En dan weet je zeker dat Feyenoord nooit meer kampioen wordt. De Telegraaf is onze grootste concurrent.”

TMG ontkende vanochtend dat een officieel bod is uitgebracht op PCM, maar zegt wel geïnteresseerd te zijn in het verwerven van één of meer titels. Bestuursvoorzitter Bert Groenewegen van PCM heeft altijd gezegd dat hij de titels niet los wil verkopen. „Een transactie waarbij één of meer PCM-titels of de onderneming als geheel het kind van de rekening wordt of dreigt te worden, is niet bespreekbaar”, aldus Groenewegen in een mededeling aan het personeel.

Stichting Democratie en Media, meerderheidsaandeelhouder in PCM, ziet nu evenmin iets in een verkoop aan TMG. „Wij volgen de koers van de raad van bestuur”, zei secretaris Aad Stoop gisteren. Hij sloot echter niet uit dat op termijn een of meer titels worden doorverkocht. „De continuïteit en de identiteit van de krantentitels staat voorop. Niks is onbespreekbaar.”