NRCBOEKEN.NL

Salman Rushdie sliep bij Ian McEwan

Toen Salman Rushdie twintig jaar geleden met de dood werd bedreigd, schuilde hij in een vakantiehuis van zijn vriend Ian McEwan, zo blijkt uit een artikel dat in The New Yorker verschijnt.

Een dag nadat ayatollah Khomeini na de publicatie van De duivelsverzen een fatwa over Rushdie uitsprak, vertrok hij met McEwan naar het huis in de Cotswolds. McEwan: „Het was verschrikkelijk voor hem. We waren bij het aanrecht koffie en toast aan het maken, terwijl we luisterden naar het nieuws van acht uur. Hij stond naast me en hij was het hoofdpunt in het nieuws.” (HC)

Pessoa kritisch over Nederland en België

De Portugese dichter Fernando Pessoa (1888-1935) vond Nederland ‘een inferieur land’ en België een ‘pseudo-natie’. ‘Dit type land voegt niets essentieels toe aan de beschaving. Ze kunnen ophouden te bestaan zonder dat de beschaving daaronder lijdt.’ Dat blijkt uit enkele door de Nederlander Michaël Stoker nieuw ontdekte teksten. Die worden op 1 maart a.s. gepresenteerd op een Pessoafestival in Utrecht. (HC)

Oud bloed op sofa wellicht van Poesjkin

Russische wetenschappers proberen vast te stellen of bijna twee eeuwen oude bloedvlekken op een sofa afkomstig zijn van de Russische schrijver Aleksandr Poesjkin.

Er is al lang speculatie over het feit of bloedsporen op de lederen sofa van het tot museum verbouwde Poesjkin-appartement in Sint-Petersburg van Poesjkin (1799-1837) zijn. De Russische literaire held en rokkenjager overleed op 37-jarige leeftijd twee dagen nadat hij gewond raakte bij een duel met de Franse diplomaat Georges Anthès.

De tests zouden moeten uitwijzen of Poesjkin het schot had kunnen overleven indien hij snel naar het ziekenhuis was gebracht. De eerste resultaten van het onderzoek tonen aan dat het bloed afkomstig is van een man en dat het alleszins om ‘oud’ bloed gaat. (DL)

TIJDSCHRIFT

Awater

Er wordt té goede poëzie geschreven, aldus Erik Jan Harmens. De dichter die eind vorig jaar de bundel Gospels en psalmen publiceerde, ‘hoort de stem van de docent van de Schrijversvakschool’ vaak tussen de regels van andere dichters doorklinken. ‘Nee! Te duidelijk. Ja...nog iets zo..Ja..ja..Ja!’. Liever leest hij volgens het interview in Awater ‘rammelende dichtbundels waarin ik werkelijk het bloed van de dichter voel’. En werk waarin de maker ervan zich verhoudt tot de wereld waarin hij leeft, want waar slaat het op, aldus Harmens, ‘dat de hele opkomst van de Islam nauwelijks in poëzie voorkomt?’

Ook Hagar Peeters gelooft niet in l’art pour l’art. Uit het interview met haar, dat werd afgenomen voordat de nieuwe Dichter des Vaderlands bekend werd gemaakt, stelt ze dat cultuur er is om het recht van de sterkste van de natuur te corrigeren. Verder komt Peeters’ breuk met de liefdespoëzie aan bod, nu zij zich met Loper van licht distantieerde van de weg die ze met eerdere bundels bewandelde.

Daarnaast een mooi achtergrondstuk over Het lijk in slijk geplant, de bloemlezing poëzie uit de Eerste Wereldoorlog die Geert Buelens samenstelde, veel besprekingen van nieuwe bundels en de toplijst van 2008 door de medewerkers van het blad.

Hier en daar een stoplapje, maar daarnaast laat Awater zien dat de boekenbijlagen van de dagbladen noodgedwongen veel interessants laten liggen. (SK)

OP DE SITE

20 jaar Rushdie-fatwa

De ooit door Salman Rushdie in het vooruitzicht gestelde roman over zijn leven onder de fatwa is er nooit gekomen, maar er is in de loop der jaren veel over geschreven, blijkt uit de rubriek ‘Nieuwslezen’.

M.m.v. Hans Cottyn, Sebastiaan Kort en Dirk Leyman.

Deze rubriek, een verzameling boekennieuws en -rubrieken, werkt samen met Dirk Leymans website papierenman.blogspot.com. Dagelijks verschijnen nieuwe berichten op nrcboeken.nl