Het veilige grijze vestje

„Dit kledingstuk typeert niet de hedendaagse mode, het typeert de smaak van de gemiddelde Nederlandse dame. Veilig, comfortabel en redelijk modieus”, aldus Nederlands mode-icoon Ruud van der Peijl. Het vestje, afkomstig van de H&M, is in de afgelopen weken één van de meest verkochte items. Duizenden vlogen er over de toonbank en hangen nu om menig paar schouders in Nederland. Dit betekent dat onze ogen het meest worden blootgesteld aan dit kledingstuk. Het is de keuze van de massa. „De felroze jurk in de etalage wordt alleen gebruikt als lokker om klanten binnen te krijgen, eenmaal daar kiezen ze uiteindelijk voor iets onopvallenders.”

Gek genoeg oogt het niet massaal. Nadat Katie Holmes en Kate Moss gezien werden met een vergelijkbaar vestje, steeg de verkoop nog meer. „Het is een goed basisstuk. Als ik een meisje was, zou ik het wel willen hebben. Ik zou het combineren met een witte blouse en een spijkerbroek.”

Alma Mathijsen

In ‘Wie heeft hem niet?’ brengt Alma Mathijsen de Nederlandse mode in kaart door winkels te vragen naar hun meest verkochte kledingstuk van deze week.