Gloednieuw

Beschouwen we de auto als ding of als product? In een tijd waarin zelfs een dienst een product genoemd wordt, lijkt het antwoord duidelijk. Een auto is een samenstelling van honderden, zo niet duizenden producten. Zo is de stoel in de auto een product en zelfs die stoel bestaat weer uit een reeks van losse onderdelen. Wat maakt het ook uit, ding of product we weten met z’n allen waar we het over hebben.

De meeste producten die we aanschaffen worden verpakt. De belangrijkste functie van de verpakking is om het product in originele en onbeschadigde staat bij de eindgebruiker af te leveren. Dagelijks pakken we tientallen producten uit, het gaat om routinematige handelingen waar we nauwelijks meer bij na denken. Anders is dat bij een cadeau, dan wordt de verpakking ineens méér dan bescherming, en soms is de verpakking dan zelfs belangrijker dan het cadeau zelf. Het uitpakken is een feest.

Bijna iedereen die een nieuwe auto aanschaft moet een tijdje wachten op de beschikbaarheid. Door deze wachttijd neemt de spanning toe en krijg je steeds meer het idee dat je op een cadeau aan het wachten bent. Als dan het moment eindelijk daar is en je mag de auto ophalen bij de dealer, dan is er meestal niets uit te pakken, de auto staat te glimmen én is gebruiksklaar. Wel zie je dat auto’s, die nog niet verkocht zijn, ingepakt staan in grote witte lappen folie. Daarnaast is er zelfs een trend gaande om auto’s permanent te voorzien van een beschermende folielaag. Op elk moment kan die folie verwijderd worden en de auto komt er gloednieuw onder vandaan. Daar ligt een kans voor de autodealers. Maak van het uitpakken van de auto weer een feest. Laat de nieuwe eigenaar zelf de folie verwijderen.

Vroeger zag je nog wel auto’s rondrijden waar de eigenaar de plastic beschermhoezen over de stoelen liet zitten. In plaats van weg te zakken in de prachtige bekleding koos men er vrijwillig voor om te blijven glibberen en glijden over het dunne plastic van de beschermhoes. Dat is verleden tijd.

Het permanent inpakken van de nieuwe auto is de toekomst!

In de rubriek ManMade vraagt ontwerper Joost Alferink zich af waarom de dingen zijn zoals ze zijn.