Omzetgroei Heineken

Bierbrouwer Heineken voelt de economische recessie, maar niet zo sterk als analisten hadden verwacht. De omzet van het bedrijf groeide met 27 procent tot ruim 14 miljard euro. De bierverkopen in West-Europa en de Verenigde Staten vielen tegen. In de rest van de wereld, met name in Afrika, verkocht Heineken meer hectoliters.

De nettowinst over 2008 kwam uit op 209 miljoen euro, 74 procent lager dan de winst van 807 miljoen euro in 2007. De winst werd volgens het bedrijf met name gedrukt door eenmalige afwaarderingen in Rusland, India en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast drukten de kosten van de overname van de Britse brouwer Scottish & Newcastle op de winst.

Het bedrijf heeft na deze grote overname een schuld van 8,9 miljard euro (tegen 1,7 miljard euro in 2007). Problemen met herfinanciering van aflopende leningen verwacht Heineken niet.

Nieuwe acquisities liggen niet in het verschiet. De prioriteit ligt bij het genereren van kasgeld. De verhouding van de schuld ten opzichte van het bedrijfsresultaat is nu 3,3. Heineken wil dat terugbrengen naar 2,5. Bezuinigingen en een hogere bierprijs moeten daarvoor zorgen. Het bedrijf heeft geen termijn verbonden aan het halen van die doelstelling.