Mag de krant wat zachter, asjeblieft

Lukt het niet commercieel dan maar ideëel. Zo bezien is het een gewiekste zet van De Telegraaf om het initiatief te nemen voor een nieuwe publieke omroep.

Wakker Nederland moet het vastgeroeste Hilversum opschudden. Het wordt volgens de krant tijd voor een „rechts geluid” naast de bestaande „links-georiënteerde” omroepen, die actualiteitenprogramma’s maken die wel erg op elkaar lijken.

Jarenlang probeerde moederconcern Telegraaf Media Groep vergeefs commerciële radio- en televisieactiviteiten op te zetten. De gezochte samenwerking met Duitse zender ProSiebenSat1 werd een traumatisch avontuur, dat vorig jaar leidde tot een afboeking van 185 miljoen euro.

Het opzetten van een publieke zender is aanzienlijk goedkoper. Mits het benodigde aantal leden van 50.000 wordt behaald – met 700.000 Telegraaf-abonnees een makkie – en aan de inhoudelijke eisen van de strenge Mediawet wordt voldaan, ligt een licentie in het verschiet. In een publieke zender hoeft het krantenconcern nauwelijks nog een cent te investeren; die krijgt zijn geld van de overheid en van de STER.

Het zou wel eens tot de eerste succesvolle kruisbestuiving tussen krant en radio/tv kunnen worden. Onderonsjes tussen dagbladen en ethermedia zijn zelden succesvol.

Grote uitzondering lijkt de FD Mediagroep, een combinatie van Het Financieele Dagblad en BNR Radio. Dit bedrijf behaalde jarenlang een behoorlijke netto winstmarge van rond de 5 procent. En operationeel wordt er nauw samengewerkt. Geregeld verschijnen FD-redacteuren op de radio om hun eigen nieuws toe te lichten. Maar de ontslagronde die vorige week werd aangekondigd, belooft niet veel goeds over de nog te publiceren resultaten van vorig jaar, en de vooruitzichten voor dit jaar.

De vrijage van PCM, uitgever van deze krant, met radiostations Arrow Jazz en Arrow Classic Rock in 2006 was even kortstondig als geldverslindend. Na een jaar werd Arrow van de hand gedaan. Boekverlies: 1,5 miljoen euro. Van de beloofde samenwerking in nieuwsbulletins kwam het nooit. Inmiddels draait Arrow nog veel beroerder. Door openstaande rekeningen van tegen de 9 miljoen, dreigt de zender haar licentie te verliezen.

PCM krijgt intussen een herkansing. Als de gesprekken met de Belgische Persgroep uitmonden in een meerderheidsparticipatie, wordt het krantenconcern opnieuw gekoppeld aan een radiostation. De Persgroep heeft Q-Music in handen. Benieuwd welke knappe jongen dit keer, anders dan via advertentieverkoop, wel samenwerkingsvoordelen weet te behalen tussen de dagbladen en een popzender.

Philip de Witt Wijnen