Griezelend op naar Moskou

Transsiberian. Regie: Brad Anderson. Met: Woody Harrelson. In: 4 bioscopen. ***

De route van de Transsiberië Express is 7865 kilometer lang en voert van Peking naar Moskou. De reis neemt een volle week in beslag en omdat de Russische rails een afwijkende breedte hebben, wordt aan de Chinees-Russische grens van onderstel gewisseld. Door van een van zijn hoofdrolspelers een treinfanaat te maken, kon regisseur Brad Anderson (The Machinist) op eenvoudige wijze informatie over deze beroemde treinreis in zijn scenario verwerken. Met diens fanatieke liefde voor treintjes typeert hij echter ook perfect Roy (Woody Harrelson), een sympathieke, maar wat schlemielige Amerikaan, die met zijn vrouw Jessie (Emily Mortimer) met de trein terugreist naar Moskou, om daar het vliegtuig terug te nemen naar zijn vaderland.

Ze waren in Peking om daar als goede christenen een kindertehuis te ondersteunen. Hun filantropie en christelijke waarden worden gedurende de lange treinreis echter flink op de proef gesteld, in een plot dat draait om een verdwenen partij drugs.

Anderson doet de tijden van Agatha Christies Murder on the Orient Express herleven: een ouderwets spannend avontuur waarin tevens de menselijke psyche wordt geanalyseerd en waarbij Jessie het best uitgewerkte personage is. Vroeger was ze wild, nu leidt ze samen met Roy een rustig bestaan. Maar wil ze wel zo’n veilig leventje?

Transsiberian werd op locatie opgenomen en het zijn vooral deze opnames die het meest imponeren. De kou is voelbaar in de beelden waarin de trein door het sneeuwlandschap dendert en de vergane glorie van de oude stations in Vladivostok of Novosibirsk voegt een melancholieke laag toe. Maar meer en meer verwordt de film tot een standaardthriller, die elementen leent van het recente genre ‘torture porn’ (films als Saw en Hostel). Dan verdwijnt de interesse in psychologie en verkiest Anderson suspense boven het verder uitdiepen van zijn personages. Dat de achtervolgingsscènes behoorlijk spannend zijn, is toch nog een verdienste van de regisseur.