Chrysler en GM vrijwel failliet

General Motors en Chrysler hebben de komende maanden nog eens 21,6 miljard dollar nodig om te overleven. Zonder nieuwe noodleningen van de Amerikaanse overheid gaat GM volgende maand failliet. Daarnaast schrapt GM nog eens 47.000 banen en sluit het concern vijf extra fabrieken, waaronder mogelijk een aantal Duitse Opel-vestigingen.

Dat staat in de herstructureringsplannen die GM en Chrysler gisteren, vlak voor de deadline, aan het Witte Huis hebben aangeboden. Het maken van plannen op grond waarvan de autofabrikanten levensvatbaar zijn was een verplichting bij de eerste tranche leningen van samen 17,4 miljard dollar (14 miljard euro). Die eerdere leningen werden eind vorig jaar na forse politieke tegenstand door de regering-Bush toegezegd.

Chrysler stelt nu voor nog eens 3.000 werknemers te ontslaan. Daarnaast verdwijnt een aantal bekende automerken als er geen kopers voor worden gevonden. Eerder had GM Saab en Hummer te koop gezet. Nu stelt het bedrijf dat Hummer nog dit jaar kan verdwijnen en dat naast Saab ook Pontiac te koop staat.

Tegelijk met het indienen van de plannen onderhandelen de autobedrijven met vakbond UAW over de cao’s van de overblijvende honderdduizenden werknemers. Details ontbreken, maar er zou overeenstemming zijn over een vergoeding voor ontslagen werknemers.

Het Witte Huis reageerde gisteren koel op de plannen. „Er wordt meer verwacht van alle betrokken partijen – crediteuren, toeleveranciers, dealers, de vakbeweging en autobestuurders zelf – om de levensvatbaarheid van deze bedrijven te garanderen”, zegt woordvoerder Robert Gibbs.

De autobedrijven moesten van de regering-Obama de gevolgen van een eventueel faillissement onderzoeken. Volgens GM zou dat „risicovol” en „kostbaar” zijn. De overheid zou 100 miljard dollar moeten bijdragen om GM op ordentelijke wijze failliet te laten gaan. Volgens de bedrijven zelf is het werk van één op de tien Amerikaanse werknemers verbonden aan de ‘grote drie’ van Detroit. Een faillissement van GM zou uiteindelijk kunnen leiden tot 3 miljoen ontslagen. Ter vergelijking: sinds het begin van de recessie zijn in de VS al 3,6 miljoen Amerikanen hun baan kwijtgeraakt.

Lees reportages over de Amerikaanse auto-industrie op nrc.nl/economie

Duitse auto-industrie: pagina 15