PCM wil door met Belgische Persgroep

Het Belgische mediaconcern De Persgroep onderhandelt met PCM Uitgevers over het verwerven van een meerderheidsbelang in het bedrijf. De gesprekken zijn in een zodanig stadium dat de directie van PCM, uitgever van onder meer NRC Handelsblad en de Volkskrant, de vertegenwoordigers van de kranten en ondernemingsraden daarbij wil betrekken. Dat schrijft bestuursvoorzitter Bert Groenewegen van PCM Uitgevers in een mededeling aan het personeel.

PCM wil nieuwe aandelen uitgeven, omdat het concern financiële moeilijkheden heeft. De uitgever moet van de banken een schuld van 120 miljoen euro fors verlagen. Een vermoedelijk lager resultaat over 2008 maakt het PCM bovendien lastiger om aan zijn verplichtingen te voldoen.

De PCM-directie heeft een voorkeur voor het Belgische mediabedrijf De Persgroep, omdat zo’n strategische partner kan helpen met druk, bezorging en automatisering. De Nederlandse investeringsmaatschappij HAL, onder meer mede-eigenaar van Het Financieele Dagblad, heeft eveneens belangstelling voor (delen van) PCM Uitgevers. Grootaandeelhouder Stichting Democratie en Media (SDM, ruim 90 procent van de aandelen PCM) is voor een strategische partner. Stichting De Volkskrant (voor 7,2 procent eigenaar van PCM) reageerde vorige week zeer kritisch op De Persgroep als mogelijke aandeelhouder.

De Persgroep is het mediabedrijf van de familie Van Thillo. Directeur is Christian Van Thillo. Het bedrijf geeft onder meer de grootste krant van België uit, Het Laatste Nieuws, en de kleinere kwaliteitskrant De Morgen. De Persgroep maakte in 2007 34 miljoen euro winst op een omzet van 506 miljoen euro. PCM Uitgevers boekte in 2007 een winst van 24 miljoen euro op een omzet van 644 miljoen (kranten, algemene boeken en de inmiddels verkochte divisie voor schoolboeken). Cijfers over 2008 zijn nog niet bekendgemaakt.

Op verzoek van De Persgroep wordt ook gepraat over de optie om titels door te verkopen. Zo kan worden opgelost dat concurrenten NRC Handelsblad en de Volkskrant onderdeel zijn van hetzelfde concern. Deze ‘weeffout’ ontstond in 1995: Perscombinatie kocht toen de kranten van de NDU (NRC Handelsblad en Algemeen Dagblad).

De Persgroep: pagina 14