Heerlijk rustig zweven over bloemenvelden

Game

Flower

ThatGameCompanyvoor PlayStation 3, 7,99 euro in de PlayStation Store

In het raamkozijn staat een verwelkte bloem in een bloempot. Hij is nog niet dood, hij droomt. Over een wijds, zonovergoten heuvellandschap. Op de achtergrond klinkt sfeervolle pianomuziek. Zo begint Flower.

Dan kantel je de controller van de PlayStation 3. Langzaam verandert de camerahoek. Je drukt op een knop en zweeft weg. Het gras ritselt. De wind suist in je oren.

Flower-ontwikkelaar Jenova Chen is afgestudeerd op het begrip flow, toegepast op games. Zijn theorie stelt dat spellen met de juiste mix van uitdaging en ontspanning een gevoel van gelukszaligheid kunnen oproepen.

Chen heeft zijn theorie hier bijna perfect toegepast. Doel is om bloemen te ‘activeren’ door eroverheen te zweven, waardoor er nieuwe bloemen verschijnen en de omgeving subtiel verandert. Daar is geen haast bij. Je kunt heerlijk rustig spelen.

Maar de flow komt niet alleen voort uit het ontspannen speldoel. De aankleding is minstens zo belangrijk. De landschappen zijn misschien wel de mooiste in een game ooit en iedere bloem die je passeert veroorzaakt een prachtige klank. Bovendien brengt ieder van de zeven levels weer nieuwe omgevingselementen en kleuren.

Flower laat zien dat games meer kunnen zijn dan adrenaline-opwekkende actiespektakels. Een spel dat het best tot zijn recht komt met een grote hd-tv en een goede hoofdtelefoon. Schitterend.