Eigen winkels voor Microsoft zijn geen garantie voor succes

Microsoft wil eigen winkels openen om beter te kunnen concurreren tegen de hippe Apple-stores. Maar het feit dat de softwarereus de nadruk legt op software en niet zozeer op coole gadgets als de iPhone zal het lastig maken hetzelfde enthousiasme bij potentiële kopers te genereren.

Het is niet moeilijk te begrijpen waarom Microsoft het voorbeeld van Apple wil volgen. De circa 250 Apple-stores hebben afgelopen jaar gemiddeld een omzet van 30 miljoen dollar (23,5 miljoen euro) per winkel opgebracht. En het zijn geweldige reclameobjecten. Veel Apple-stores, zoals de winkel op Fifth Avenue in New York, zijn toeristenattracties geworden.

Microsoft produceert de populaire gameconsole X-Box en de kwakkelende Zune-muziekspeler. Maar dat zijn relatief onbeduidende nevenactiviteiten in vergelijking met de softwaredivisie van het concern. Helaas is software minder sexy dan hardware – en de producten van Microsoft zijn nou niet echt opwindend genoeg om op dezelfde manier als die van Apple een onweerstaanbare aantrekkingskracht uit te oefenen op het winkelende publiek en computernerds.

Bovendien is het besturingssysteem van Microsoft meestal al geïnstalleerd op nieuwe computers. Als Microsoft zou besluiten om zelf pc’s van Dell of Hewlett-Packard te gaan verkopen, zou dat de verkoop bij detailhandelsketens waar het concern momenteel van afhankelijk is kunnen schaden.

Intussen zijn er aanwijzingen dat het concern ook niet helemaal heeft begrepen wat het begrip cool precies inhoudt. Het heeft Wal-Mart-veteraan David Porter ingehuurd om leiding te geven aan zijn detailhandelsactiviteiten. Porters collega bij Apple, Ron Johnson, heeft eerder bij de hippere Wal-Mart-concurrent Target gewerkt.

De winkels van Microsoft richten zich wellicht op een ander soort publiek dan die van Apple en kunnen een magneet worden voor pc-kopers. Dat zou het concern in een goede uitgangspositie brengen voor de langverwachte lancering van Windows 7, zijn nieuwe besturingssysteem.

Maar om het succes van Apple te kunnen evenaren, zal Microsoft hard moeten werken om zijn imago als saaie monopolist overwinnen.

Jeff Segal

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen:www.breakingviews.com