Cruciale vragen tijdens een stervensmarathon

Françoise Chandernagor stelt in haar familiedrama De dochters van Olga (De Geus, €22,50) impliciet cruciale en actuele vragen over waardig sterven, aldus Margot Dijkgraaf. Anders dan de titel van het boek doet vermoeden, is het niet de zoveelste roman over generaties vrouwen en hun ongelukkige liefdesleven, vermorzeld door mannelijke onverschilligheid of autoritaire neigingen. Hoe de dochters van Olga elkaars zussen worden, dat is hetgene wat deze roman laat zien. In de stervensmarathon die hen wees zal maken, vinden zij elkaar – voor het eerst. Knap laat Chandernagor zien hoe in de maanden voor hun moeders dood de verhoudingen veranderen. Familiegeheimen komen uit, verraad, misbruik en ontrouw blijken levens bepaald te hebben. En dan stelt de auteur impliciet ook de cruciale en actuele vragen die daarbij horen: waarom wordt de dood zo weggestopt? Wat is waardig sterven, is euthanasie gerechtvaardigd en zo ja, op welk moment? Het maakt De dochters van Olga tot een indringend, tot nadenken stemmend boek.’