Fors banenverlies bij Air France-KLM

Bij Air France-KLM verdwijnen dit jaar 1.000 tot 1.200 banen als gevolg van de economische crisis. Dit hebben woordvoerders van Air France en KLM gisteren bevestigd.

Het gaat om afvloeiing van uitzendkrachten en het niet vervangen van gepensioneerden, vooral bij Air France. De Frans-Nederlandse combinatie sluit niet uit dat het banenverlies groter zal zijn, als de crisis aanhoudt. Het bedrijf had vorig jaar ongeveer 108.000 mensen in dienst, van wie 75.000 bij Air France werkten en 33.000 bij de KLM Group.

Bij KLM werden vorig jaar al de contracten van 1.000 tot 1.500 uitzendkrachten niet verlengd. De woordvoerder van KLM schrijft dit toe aan de invoering van de vliegtaks, op 1 juli 2008, waardoor de luchtvaartmaatschappij aanzienlijk minder klandizie zou hebben gekregen.

Air France-KLM maakte gisteren ook een nettoverlies bekend, over het vierde kwartaal, van ruim een half miljard euro. Wereldwijd hebben grote luchtvaartmaatschappijen het moeilijk als gevolg van de economische crisis. Singapore Airlines, jarenlang een van de sterkste spelers in de sector, meldde deze week dat de winst over het vierde kwartaal is ingezakt met 43 procent – al bleef het bedrijf met 174 miljoen euro nog wel ruim boven de rode streep.

Singapore Airlines heeft zich ook, net als Air France-KLM, Lufthansa en andere maatschappijen, verkeken op de fluctuaties van de olieprijs. Toen de olie vorig jaar pijlsnel omhoog ging, tot bijna 150 dollar per vat, kochten luchtvaartmaatschappijen brandstof in op de termijnmarkt (hedging) tegen lagere prijzen, in veel gevallen tussen de 70 en 100 dollars. Toen het prijspeil in het najaar weer net zo hard daalde – deze week schommelde het niveau rond de 35 dollar – zaten de bedrijven vast aan hun hoge contracten. Zowel Air France-KLM als Singapore Airlines moest daarom fors afschrijven op hun brandstofopties.