De lezer schrijft over ‘eigenwijze voorpagina’s’

Kiest NRC Handelsblad een nieuwe benadering van het nieuws op de voorpagina? De laatste week van januari werd ik verrast door een aantal eigenwijze openingen. Ook in het verleden gebeurde dat, maar niet met deze regelmaat. Op 28 januari: ‘Dicht op de bleke huid van Suburbia’ (Updike), vrijdag 30 januari: ‘Ondergang van een politieke makelaar’ (over gouverneur Blagojevich van Illinois) en de zaterdagkrant bood een verhaal over de problemen van staalbedrijf Corus en wat dat voor de regio betekent. Kopletter, opmaak of foto springen in het oog en het gaat steeds om achtergronden van het nieuws.

In de krant kondigt u tevens aan dat vanaf 11 april een wekelijks magazine verschijnt met „het beste van ons journalistieke werk: eigen onderzoeksverhalen en reportages van verrassende plekken” en dat het maandblad M en de zaterdagbijlage in de huidige vorm zullen verdwijnen. Interessante ontwikkelingen in deze gure tijden voor de papieren krant. Graag lees ik daar eens wat achtergrondinformatie over.

Bob Lagaaij

Middelburg

De krant antwoordt

We willen de voorpagina – en de rest van de krant – elke dag zo spannend mogelijk maken. Dat doen we met de traditionele middelen: een in de loop der eeuwen gegroeide taal van typografie en beeld die lezers onmiddellijk kunnen ‘lezen’, met het belangrijkste nieuws op een prominente plek, meestal linksboven, over twee of drie kolommen en met een stevige kop erboven.

De papieren krant zet de wereld één keer per dag stil met het laatste nieuws uit binnen- en buitenland, liefst nieuws dat onze concurrenten (nog) niet hebben, zoals het opmerkelijke kritische juridische advies over Nederlandse steun aan de aanval op Irak, dat wij op 17 januari brachten.

En met achtergronden, analyses, een foto ‘boven de vouw’ als blikvanger die eigen nieuwswaarde heeft, met bijzondere reportages van onze correspondenten, uit de wereld van kunst, sport en wetenschap. Met een opmerkelijk interview. Of een stuk over een onderwerp dat in het licht van de eeuwigheid misschien van gering belang lijkt, maar dat we toch prominent brengen omdat het geestig of ontroerend is geschreven. Of met een groot opgemaakte necrologie, zoals die van de schrijver John Updike. Daarin portretteerden we een man die sprak voor een generatie, door met een voor die tijd onthutsende openheid de veranderende seksuele moraal in de Amerikaanse buitenwijken te beschrijven.

Met de voortrollende financiële crisis en de Amerikaanse presidentsverkiezingen hadden we de afgelopen tijd niet te klagen over dagen waarop de voorpagina zichzelf moeiteloos op traditionele wijze leek te vullen. Maar in het internet- en tv-tijdperk is het laatste nieuws nogal eens achterhaald zodra de krant op de mat valt. Dat maakt de krant niet minder belangrijk. Integendeel. In een onoverzichtelijke wereld biedt de krant rust en overzicht, met uitzoekstukken, analyses en achtergronden bij het nieuws, waarvoor het de ‘teletekstmedia’ aan tijd én expertise ontbreekt.

Ordening aanbrengen en duiding geven is dus een hoofdtaak. Dat doen we door te kiezen. Bijvoorbeeld door uit te zoomen bij het nieuws om een grote lijn te ontwaren, zoals bij een recente serie over kernenergie of een stuk over het opkomend protectionisme. Of juist door in te zoomen, zoals in de grote reportage over wat de nood bij Corus betekent voor al die bedrijven en bedrijfjes die van Corus afhankelijk zijn, van de leverancier van meetapparatuur tot de broodjeswinkel. Of het portret van de afgetreden gouverneur van Illinois, waarin correspondent Tom-Jan Meeus een politieke cultuur schetste aan het begin van het Obama-tijdperk.

De vernieuwde vormgeving, die we ruim een jaar geleden in de ‘dagkrant’ hebben ingevoerd, geeft ons extra middelen om die scherpe, opvallende en – inderdaad – eigenwijze keuzes te maken. Het nieuwe weekblad, dat vanaf zaterdag 11 april bij NRC Handelsblad verschijnt, heeft ook de ambitie om juist daarin uit te blinken, met diepgravende en spraakmakende artikelen.

Birgit Donker

Hoofdredacteur

Reacties:

nrc.nl/lezerschrijft

Nieuwe kwesties, voorzien van naam en woonplaats, naar lezerschrijft@nrc.nl