Ragfijn lijnenspel van vijf strijkers

klassiek

Bach: Klavecimbel concerten Ottavo Dantone * * * *

Van klein naar nog kleiner, van mini naar micro, dat is na de ‘authentieke’ uitvoeringspraktijk de nieuwe trend in de barokmuziek. Paul McCreesh voerde op cd de Matthäus Passion van Bach uit met slechts acht zangers voor zowel solopartijen als koor. Eén sopraan verving het hele jongenskoor. De inmiddels fameuze opname van Vivaldi’s De vier jaargetijden van Janine Jansen had een enkelvoudige instrumentale bezetting, met als resultaat een verrassende transparantie en intimiteit.

Deze extreme opvattingen zijn een late reactie op de negentiende-eeuwse megabezettingen in de barokmuziek, vooral in koorwerken van Händel. Het Hallelujah!-koor in zijn Messiah werd in Boston eens gezongen door een koor van 10.000 zangers.

De vier klavecimbelconcerten van Bach die solist Ottavo Dantone speelt met slechts vijf eveneens solerende strijkers, klinken spits en fris, helder, glinsterend en levendig. Het ragfijn te volgen lijnenspel is expressiever dan bij een dubbele bezetting, die meer volume oplevert, maar ook een veel gemiddelder klank.