'Ik zou die kast toch wegdoen'

De huizenprijzen dalen. Voor wie niet direct met de prijs van zijn huis wil zakken, zijn er verkoopstylisten die adviezen geven om je huis sneller verkocht te krijgen.

„De muren zijn goed. Wit is neutraal. Dat portret moet natuurlijk weg. Het is te persoonlijk en zou potentiële kopers kunnen afleiden.” Verkoopstyliste Monique van Bronckhorst – zwarte broek, zwarte laklaarzen, zwarte trui en bruine sjaal – loopt met kleurstalen en notitieblok door het huis van Tineke en Charles Serrarens.

Het herenhuis uit de jaren twintig ligt aan een drukke weg in het centrum van Dordrecht en staat een half jaar te koop. Het huis is te groot geworden voor het echtpaar van middelbare leeftijd dat in een gelijkvloers appartement wil gaan wonen. In de afgelopen zes maanden kwamen slechts twee geïnteresseerden kijken. De laatste kijker haakte af vanwege de verkeersdrukte: te gevaarlijk voor kleine kinderen om buiten te spelen. „Daar kun je in principe niets aan doen”, zegt van Bronckhorst. „Maar je kunt er wel voor zorgen dat de binnenkant er zo aantrekkelijk mogelijk uitziet voor een zo breed mogelijk publiek.” Als verkoopstyliste geeft ze tips om ‘een verkoopobject te neutraliseren en te depersonaliseren’.

Het wordt steeds moeilijker een huis te verkopen. De kredietcrisis trekt ook op de woningmarkt diepe sporen. In het vierde kwartaal van vorig jaar daalde het aantal verkopen ten opzichte van het derde kwartaal met 16 procent. De gemiddelde prijs van een verkochte woning zakte met 2,5 procent naar 233.000 euro. De gemiddelde tijd dat een woning te koop staat nam van het derde op het vierde kwartaal toe van 75 tot 84 dagen.

Ingrid van der Aa van het Landelijk Netwerk Verkoopstylisten (LNV) schat dat de vraag naar verkoopstylisten sinds de kredietcrisis zeker 30 procent is gestegen. Heeft het inschakelen van verkoopstylist daadwerkelijk effect? Volgens Van der Aa worden gestylde woningen in het buitenland 50 tot 80 procent sneller verkocht. Onafhankelijk Nederlands onderzoek daarover ontbreekt nog.

Rik Tangerman, manager van verkoopadvisieur huismarketing.nl. is van mening dat voor adviezen zoals ‘ruim de rommel op’ en ‘zet wat bloemen op tafel’ geen professional nodig is. „In de huidige kopersmarkt is het voor de verkoper zaak kijkers naar de woning te trekken, en deze oriënteren zich vooral op internet. Natuurlijk, als de kijkers eenmaal in huis rondlopen, moet ook de presentatie van het fysieke huis in orde zijn. Maar het is virtuele presentatie waar veel makelaars en zelfstandig verkopende eigenaars moeite mee hebben.”

In het huis van de familie Serrarens kijkt verkoopstyliste Monique van Bronckhorst in elk vertrek aandachtig om zich heen, noteert wat ze ziet en benoemt eventuele pijnpunten. In de grootste slaapkamer stampt ze op de vloer. „Laminaat, denk ik. In ieder geval een goede vloer, omdat alle stijlen hier bij passen.”

De groene velours gordijnen in de slaapkamer moeten weg. Niet neutraal genoeg. Ook de speelgoedbeertjes en de ingelijste borduurwerkjes van de eigenaresse moeten het veld ruimen. Een voetenkleedje is eveneens taboe. „Ik snap wel dat het er ligt om warme voetjes te houden, maar kopers zouden kunnen denken: ‘gats, daar heeft iemand op gestaan met zijn blote voeten’.”

Alle prullaria moet sowieso opgeruimd worden; mensen kopen ruimte en geen vol huis. Zo mag er in de badkamer best shampoo en zeep staan, maar deze moeten dan wel van hetzelfde merk zijn. Ook de twee glazen voor het tandenpoetsen bij de wasbakken moeten identiek zijn. In de hal draait ze de luxaflex open. Kopers willen lichte ruimtes. „Maar ik snap ook wel dat ze geen inkijk van de buren willen.”

Tijdens Van Bronckhorsts rondgang op de bovenverdieping zit Tineke Serrarens in de huiskamer met lapjes stof te werken aan een krans. Ze schakelde de hulp van een verkoopstyliste in omdat ze „behoefte had aan een andere kijk” op haar huis.

De huiskamer is een mix van moderne strakke meubelen gecombineerd met een landelijk romantische stijl. Twee stijlen is veel te onrustig volgens de styliste. „Ik vind het heel erg om te zeggen, maar ik zou die moderne kast toch wegdoen.” Tineke Serrarens schudt haar hoofd. „Dat gaat niet, daar zit alle elektronica in.” Ook het advies om voor twee dezelfde lampen te zorgen lijkt onhaalbaar. „Die ene lamp is echt niet meer verkrijgbaar, die is uniek”, zucht Tineke.

Toch heeft de styliste ook minder ingrijpende adviezen. Wanneer ze de tafel met zes stoelen ziet: „Zorg ervoor dat er maximaal vier stoelen aan een tafel staan. Dat zorgt voor transparantie.”

Van Bronckhorst analyseert het huis van boven naar beneden. Bijna aan het einde van de toer stuit ze bij de voordeur op een overvolle kapstok met winterjassen en sjaals en paraplu’s. „De entree van een woning is ontzettend belangrijk; hier doet een bezoeker zijn eerste indruk op. Mijn advies: maximaal twee jassen aan de kapstok. Dat zorgt voor een prettige binnenkomst.”