Anthony Suau wint World Press 2008

Amsterdam, 13 febr. - Met een zwart-wit foto gemaakt voor tijdschrift Time, van een politieagent die met een getrokken pistool door een verlaten appartement wandelt, heeft de Amerikaanse fotograaf Anthony Suau de World Press Photo 2008 gewonnen.

Suau, al eerder winnaar van de World Press Photo in 1987, ging vorig jaar maart voor Time Magazine op reportage voor een verhaal over de kredietcrisis in Amerika. Het winnende beeld maakte hij in Cleveland, Ohio waar een gewapende agent van de Cuyahoga County Sheriff’s Department door een huis wandelt dat is verlaten door mensen die hun hypotheek niet meer konden betalen. De taak van de politie is om te checken of er in de leegstaande huizen geen wapens aanwezig zijn.

„Deze foto roept allerlei vragen op,” zegt juryvoorzitter MaryAnne Golon. „Wat je ziet lijkt op een klassieke conflictsituatie: man met getrokken pistool loopt door een kamer. Maar het gaat hier niet om diefstal of moord. Hier wordt iemand zijn huis uitgezet omdat hij de hypotheek niet kon betalen.” De kracht van de foto ligt volgens Golon vooral in de gelaagde boodschap die eruit spreekt. „Het is wrang dat de beeldtaal, bekend van een oorlogssituatie, nu onder deze omstandigheden opduikt. In feite is de kredietcrisis een vorm van oorlog.”

Volgens jurylid Ayperi Ecer, werkzaam bij Reuters in Parijs, was de jury unaniem in de keuze voor het beeld van Suau: „De kredietcrisis is op dit moment hét verhaal dat ons leven domineert. Maar het is heel moeilijk om deze kwestie in beeld te brengen. Deze foto staat symbool voor de complexiteit van de situatie.”

Een opvallende trend bij World Press Photo is dat de winnende foto, net als de afgelopen twee jaar, geen afbeelding betreft van rauw oorlogsleed of menselijk lijden. In 2006 won de Amerikaanse fotograaf Spencer Platt met een foto van jonge Libanezen die fotograferend met hun mobieltjes door een wijk rijden in Zuid-Beiroet die is verwoest door Israëlische bombardementen. Vorig jaar won de Britse fotograaf Tim Hetherington met een filmisch beeld van een Amerikaanse soldaat die uitgeput achterover leunt in een loopgraaf in Afghanistan. Volgens Golon zit de fotojournalistiek in een overgangsfase. „Het verhaal achter de foto wordt even belangrijk als de foto zelf. Fotografen worden steeds creatiever. Ongeveer de helft van de inzendingen dit jaar zijn conceptueel van karakter.”

Als voorbeeld noemt Golon het beeld van de Nederlandse fotograaf Roger Cremer, werkzaam voor onder meer NRC Handelsblad en dit jaar winnaar in de categorie ‘Arts and Entertainment Stories’. „De foto van twee toeristen die het voormalige concentratiekamp Auschwitz-Birkenau bezoeken is heel sterk. Het zegt veel over hoe wij met herinnering omgaan.”

Overzicht van de winnaars met slideshow: nrc.nl/kunst