Luchtvaart eist klimaatmaatregelen

Schiphol schijnt het moeilijk te hebben door de milieubelasting die is ingevoerd om de luchtvaart schoner te maken. Als reizigers een paar tientjes kunnen besparen stappen ze liever in Brussel of Düsseldorf op. De extra treinreis (of zelfs vliegreis) nemen ze kennelijk voor lief. Het zegt iets over al die onderzoeken waaruit blijkt dat mensen

Luchtvaartshow in Bangalore (Foto AP)

Luchtvaartshow in Bangalore (Foto AP)Luchtvaartshow in Bangalore (Foto AP)

Schiphol schijnt het moeilijk te hebben door de milieubelasting die is ingevoerd om de luchtvaart schoner te maken. Als reizigers een paar tientjes kunnen besparen stappen ze liever in Brussel of Düsseldorf op. De extra treinreis (of zelfs vliegreis) nemen ze kennelijk voor lief.

Het zegt iets over al die onderzoeken waaruit blijkt dat mensen zich zorgen maken over klimaatverandering. Zorgen maken is gratis, ernaar handelen is iets heel anders.

De luchtvaart is wel een ingewikkelde sector als het om klimaatbeleid gaat. Op wiens rekening komt de CO2-uitstoot van een vliegtuig dat van New York naar Amsterdam vliegt en in Londen een tussenlanding maakt? Is emissiehandel in de luchtvaart mogelijk? Zonder de luchtvaart was het voor de onderhandelaars in Kyoto destijds al ingewikkeld genoeg, dus hebben ze het onderwerp verder onaangeroerd gelaten.

Niet voor niets pleiten een aantal grote luchtvaartmaatschijen vandaag voor ‘wereldwijde’ maatregelen. Dat voorkomt concurrentievervalsing. En daarmee komt een einde aan een debat als nu wordt gevoerd over het toch maar weer afschaffen van de vliegtaks. Straks hoeft niemand meer om te vliegen via Frankfurt.

Protest tegen een derde landingsbaan op Heathrow (Foto Reuters)

Protest tegen een derde landingsbaan op Heathrow (Foto Reuters)Protest tegen een derde landingsbaan op Heathrow (Foto Reuters)