Groningen krijgt tram

De tram gaat na ruim 65 jaar weer rijden in de Groningse binnenstad. In de stad moeten rond 2014 twee tramlijnen liggen, van elk circa zes kilometer. De ene lijn voert vanaf het hoofdstation over de Grote Markt naar het universiteitscomplex Zernike, de andere vanaf hetzelfde station via het UMCG naar sport- en recreatiegebied Kardinge. De trams worden na 2020 ook ingezet op de huidige spoorlijnen naar omringende plaatsen.

Tevens zullen er meer treinen rijden tussen de stad Groningen en Assen en Leeuwarden. Assen krijgt twee nieuwe stations in het zuiden en noorden. Het Groningse hoofdstation gaat ingrijpend op de schop. Er komt een rechtstreekse treinverbinding tussen Leeuwarden en Assen. Groningen is straks de enige stad in het land die vanuit zes richtingen per spoor bereikbaar is. Rails worden de ruggengraat van het openbaar vervoer in de regio, aldus de Groninger wethouder Karin Dekker (GroenLinks) tijdens een persconferentie vanochtend. Aanleg van tramlijnen is nodig om de bereikbaarheid van de stad te verbeteren. Als er niets gebeurt, slibt Groningen dicht door autoverkeer: 75 procent van de bezoekers komt per auto.

De totale investering bedraagt 700 miljoen euro. Gemeente en provincie betalen het merendeel.