Het poloshirt rukt op in 'Mad Men'

Televisie Mad Men, seizoen 2. Herh.: vanavond, BBC2, 00.20u, (herh.), dinsdagavond 23.00u op BBC4 ****

Het bijzonderste is nog wel dat er zo weinig gebeurt in Mad Men, de Amerikaanse serie die deze week op de BBC zijn tweede seizoen ingaat. De eerste reeks werd vorig jaar met Emmies overladen en won de Golden Globe voor beste dramaserie, het tweede seizoen won die Globe opnieuw.

De verwikkelingen in de levens rond een New Yorks reclamebureau aan Madison Avenue (Mad) hebben zich verplaatst van het jaar 1960 naar het jaar 1962. Een groot deel van deze eerste seizoensaflevering gaat op aan het documenteren van de snelle culturele verschuivingen. De voornaamste is de informalisering. Waar in de eerste serie het witte overhemd met stropdas de onomstotelijke norm was, wordt in 1962 wel eens een trui of poloshirt waargenomen.

Het is een kleine culturele revolutie van onderop – voor de hoofdfiguur in Mad Men, bedrijfsleider Don Draper (John Hamm) blijft het witte overhemd verplicht. Maar ook van bovenaf: heel Amerika kijkt naar een tv-programma waarin Jacky Kennedy kijkers rondleidt door het Witte Huis, als was het een doorsnee family home.

Gebleven zijn de eigenaardigheden die de serie in zijn eerste seizoen een deel van zijn populariteit verschaften, omdat ze zo’n contrast vormden met de hedendaagse normen: iedereen rookt, op kantoor gaat de whiskyfles open, geen lunch zonder Martini’s, en seksisme en homofobie zijn gewoon. Gebleven zijn ook de in de suburbs weggestopte huisvrouwen, wanhopig pogend voldoening te ontlenen aan een ijdel leven. Voor de mannen zijn kantoor en thuis bijna volstrekt gescheiden werelden.

Hoofdpersoon Don Draper is een conformist, maar slim genoeg om, als reclameman, te zien waar de veranderingen komen: door een vrouw en zelfs twee homo’s aan te nemen als copywriters – tot verbazing van kantoorgenoten. Zo arm aan persoonlijke verwikkelingen als deze aflevering zal dit seizoen niet blijven – ook al drijft Mad Men niet zozeer op persoonlijke sores als wel op de manier waarop de personages stelling betrekken in hun tijdsgewricht.

Zie verder amctv.com/originals/madmen