Bij Johan draait het om de mooie liedjes

Pop Johan. Gezien: 7/2 Stadsschouwburg, Leiden. Theatertour t/m april, www.johan4all.com.

Mooie liedjes hebben ze in overvloed. Maar de groep Johan maakte zich zorgen dat ze hun publiek niet meer bereikten in de gebruikelijke rockzalen. Daar wordt door de muziek heen gekwebbeld en brengt het rumoer rond de bierpomp bezoekers en muzikanten uit concentratie. Om daar vanaf te zijn onderneemt Johan nu een theatertour, gewijd aan de drie cd’s die de groep tot nu toe maakte en die zijn heruitgebracht in een box.

Op de première in Leiden speelde Johan de liedjes in chronologische volgorde, beginnend met een veelzeggende coverversie van Visions Of Johanna. Dat lied van Bob Dylan stond model voor de oude groepsnaam, voordat Johan Cruijff hen tot de huidige inspireerde. Ingetogen, half-akoestische nummers toonden hoe Johan een eigen stijl heeft geboetseerd uit invloeden van The La’s, R.E.M. en andere aanhangers van melodieuze richtingen in de popmuziek.

In de gecontroleerde theatersetting klonk de samenzang zo helder als het maar kon, en paste zanger Jacob de Greeuw zo nu en dan een stemvervormend effect toe dat er kunstzinnige draai aan gaf. Met songs als Everybody knows en Tumble and fall heeft Johan in de loop der jaren een aantal bescheiden Nederpopklassiekers afgeleverd. Des te opvallender was het dat de eerstgenoemde werd ingeleid door een verdienstelijke cover van Aphrodite’s Childs It’s five o’clock, een nummer met een zo sterk zuigende werking dat het het eigen repertoire dreigde te overschaduwen.

Een dynamische podiumact is Johan nooit geweest en in het theater werd daar met vijf zittende, geconcentreerd spelende muzikanten geen spektakel aan toegevoegd. De verlichte tuinkabouter op het podium was de enige concessie aan visuele gekkigheid; opmerkelijk voor een band die toch een handvol inventieve videoclips maakte. Al het drama moest komen uit de muziek, zoals het stop-startmoment in het nummer Pergola dat gepaard ging met een lichteffect waar nog wel wat meer suspense uit te halen was geweest. Pas in de toegift kwamen twee nieuwe nummers aan bod, waarin de nadruk meer dan ooit lag op stemmige close-harmony. En zo draaide het precies om datgene waar Johan om bekend staat: de mooie liedjes.