Verzet Transavia tegen fusie met Martinair

De ondernemingsraad van Transavia neemt juridische stappen om de gedwongen integratie met Martinair aan te vechten. Dit zeggen bronnen bij de luchtvaartmaatschappij op Schiphol.

Onder het personeel van Transavia bestaat grote verontwaardiging over het plan van moederbedrijf KLM om de twee dochters samen te voegen. Topman Onno van den Brink van Transavia kondigde afgelopen weekeinde om dezelfde reden zijn vertrek aan, per 1 maart. Vorige week lekte via De Telegraaf uit dat KLM, onderdeel van de holding Air France-KLM, Transavia en Martinair in elkaar wil schuiven. De bestuursvoorzitter van Martinair, Paul Gregorowitsch – afkomstig van KLM – zou de nieuwe topman van de gefuseerde onderneming moeten worden en voor Van den Brink zou een ‘passende functie’ worden gezocht.

KLM wil weinig over de gang van zaken zeggen. Een woordvoerder erkent dat er een ‘synergieonderzoek’ loopt, dat moet leiden tot een interne fusie van de twee divisies. „Het onderzoek zal enkele weken in beslag nemen.” Sanering is nodig, vindt KLM, omdat Martinair zware verliezen lijdt.

Omgekeerd staat Transavia, in 1991 door KLM ingelijfd, zich voor op een ononderbroken reeks van 30 jaar winstgevendheid. Het gedwongen samengaan met „zinkend schip” Martinair, wordt daarom door het personeel gezien als een „overval”, zegt een bron bij het bedrijf. „De sanering wordt opgelegd met ongekend machtsvertoon en brutaliteit. Martinair mag de dans leiden, terwijl wij, Transavia, de succesvolle onderneming zijn. Dit is voor ons niet acceptabel.”

De OR heeft inmiddels juridisch advies ingewonnen en wil weten in hoeverre de nu voorgestelde fusie kan worden bestreden.