Leuk extraatje: surfen in trein

Draadloos internetten in de trein kan nu bij Arriva, in Friesland en Groningen.

Leuk voor de reiziger, maar vooral handig bij spoorwerk en voor veiligheidscamera’s.

Treinreizigers in landen als Duitsland, Zweden, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten kunnen het al langer: draadloos internetten met hun eigen laptop via een open netwerk. In het noorden van Nederland kunnen reizigers de komende twee maanden ook surfen in de trein. Minister Eurlings (Verkeer, CDA) gaf gisterenmiddag het startschot voor een proef met gratis internet op het traject Leeuwarden-Groningen.

De proef OnlineindeTrein is tot stand gekomen door samenwerking van vervoersbedrijf Arriva (dagelijks 13.000 reizigers), spoorbeheerder Prorail en telecombedrijf KPN. De laatste partij werkte in 2007 nog met de Nederlandse Spoorwegen aan de invoering van draadloos internet, reizigersinformatie en infotainment in NS-treinen. Dat project werd gestaakt omdat de kosten van het inbouwen van hardware in de treinen te hoog waren en de reclame-inkomsten tegenvielen. De kosten van de nieuwe proef bedragen 650.000 euro, waarvan ProRail naar eigen zeggen 550.000 euro betaalt.

Hoe werkt het in de praktijk? Het blijkt vrij simpel. Zet je laptop aan en selecteer het netwerk OnlineindeTrein. Accepteer de voorwaarden ‘veilig internetgebruik’ (onder meer niet spammen, niet hacken) en je hebt verbinding. Het enige wat de reiziger nodig heeft, is een laptop met wifi die verbinding kan maken met een draadloos netwerk.

Per trein kunnen maximaal 75 reizigers tegelijkertijd internetten. KPN heeft daarvoor drie zendmasten geplaatst langs het tracé. De treinen zijn voorzien van modems die het signaal van de masten omzet naar het wifi-netwerk van de reiziger. Op de eerste ochtend zouden 250 reizigers het netwerk hebben gebruikt.

Voor ProRail is het draadloze internet vooral een „interessant bijproduct”, zegt Bert Klerk, voorzitter van de Raad van Bestuur. Voor de spoorbeheerder is breedband in de eerste plaats handig om baanwerkers ter plekke van informatie te voorzien, of om actuele reisinformatie te kunnen leveren.

Arriva-directeur Anne Hettinga: „Wij willen de techniek ook gebruiken voor sociale veiligheid.” Zo kunnen via het netwerk realtime camerabeelden vanuit de trein worden verstuurd.

Na de twee maanden waarin reizigers gratis kunnen internetten, testen ProRail en Arriva het open netwerk voor hun eigen doeleinden. In de zomer willen de partijen evalueren of de proef geslaagd is. Dat wil zeggen: als de service in een duidelijke behoefte voorziet en geen technische mankementen vertoont.

De initiatiefnemers hopen dat de proef uiteindelijk leidt tot een landelijke dekking op het spoor. Of het draadloze internet een service tegen betaling wordt, sluit Arriva-directeur Hettinga niet uit.

Minister Eurlings heeft weer een ander belang bij succes. Hij hoopt dat het project forenzen zal verleiden om wat vaker de auto te laten staan en de trein te nemen.