Lagere omzet Sanoma

Sanoma heeft vorig jaar minder tijdschriften verkocht in Nederland dan in 2007. De uitgever van publieksbladen als Libelle, Margriet en Donald Duck zag de losse verkoop iets dalen. De omzet in Nederland nam 4,5 procent af tot 515,7 miljoen euro. Sanoma schrijft dat toe aan de overname van uitgeverij Mood for Magazines (onder meer het blad Linda.) en de verkoop van filmdistributeur RCV Entertainment. Het bedrijfsresultaat van de Nederlandse divisie voor belastingen en afschrijvingen steeg, maar Sanoma noemt geen bedragen.

De Nederlandse publiekstijdschriften vormen de grootste divisie binnen het Finse mediaconcern Sanoma Oyj, dat vanochtend zijn jaarcijfers publiceerde. Net als andere uitgevers heeft de groep fors afgeboekt op zijn uitgaven. Sanoma waardeert zijn bladen in onder meer Oost-Europa en Rusland 83,7 miljoen euro minder. Daardoor is de winst gehalveerd ten opzichte van 2007 tot 120,8 miljoen euro in 2008. De omzet steeg met 3 procent tot 3,03 miljard euro.

De kranten van Sanoma, zoals de Finse titels Helsingin Sanomat en Ilta-Sanomat, boekten vorig jaar een stabiele omzet, maar zagen de winst dalen. De divisie schoolboeken haalde bijna eenderde meer omzet, met name door goede resultaten in Polen. Sanoma’s educatieve tak in Nederland, onder meer Malmberg, presenteerde „bijna even goed” als in 2007.

Sanoma verwacht voor 2009 een lagere omzet en minder winst, met name door een tegenvallende advertentiemarkt.