Franse automakers: vijf jaar niet saneren

De Franse autofabrikanten Renault en PSA (Peugeot en Citroën) hebben gisteren president Sarkozy beloofd de komende vijf jaar geen fabrieken in Frankrijk te zullen sluiten. Ook vermijden ze nieuwe ontslagrondes in 2009. In ruil daarvoor maakt de Franse staat in totaal 7,8 miljard euro vrij om de auto-industrie te steunen.

PSA en Renault krijgen daarvan elk 3 miljard euro. President Sarkozy onderstreepte gisteren dat het gaat om een lening over vijf jaar, tegen een rentetarief van 6 procent. Dat is bijna de helft lager dan de tarieven van banken.

De Franse steun aan de auto-industrie heeft geleid tot kritiek uit Europese hoofdsteden op het Franse ‘protectionisme’. Aanvoerder van de critici is premier Topolanek van huidig EU-voorzitter Tsjechië, waar Renault, dat voor 15 procent in handen is van de Franse staat, nu zijn goedkopere modellen produceert. Sarkozy had daar vorige week tijdens een televisie-interview zijn onvrede over geuit.

De beloftes die PSA en Renault aan Sarkozy hebben gedaan, betekenen dat zij eventuele nieuwe tegenslagen door de economische crisis moeten opvangen in het buitenland. Onlangs schatte PSA-bestuursvoorzitter Christian Streiff de overcapaciteit in West-Europa op 4 tot 5 miljoen auto’s per jaar.

Bij Renault berekende men dat de verwachte terugloop van de vraag in 2009, 15 tot 20 procent, zou kunnen leiden tot het sluiten van 20 fabrieken. Volgens de Europese vereniging van autofabrikanten Acea staan dit jaar in Europa 150.000 tot 200.000 banen in de auto-industrie op het spel.

Volgens Sarkozy hebben Renault en PSA beloofd „alles te doen om ontslagen te vermijden”. Renault preciseerde later dat er „in 2009” geen nieuwe ontslagronde komt. In juli schrapte Renault, anticiperend op de crisis, al 6.000 banen. PSA, dat momenteel door vrijwillig vertrek 3.350 arbeidsplaatsen bezuinigt, voorziet „tot eind 2009” geen gedwongen ontslagen.

De twee groepen beloven in de komende vijf jaar verschillende nieuwe modellen in hun Franse fabrieken in productie te nemen, waaronder elektrische auto’s.

Renault Trucks, een filiaal van Volvo, krijgt een lening van 500 miljoen euro. De financiële dochtermaatschappijen van Renault en PSA zien elk hun overheidssteun verdubbeld van 1 tot 2 miljard euro extra. Fabrikanten van auto-onderdelen krijgen 300 miljoen euro extra steun, waarvan tweederde van Renault en PSA komt.

Lees meer over miljardensteun aan Franse auto-industrie op nrc.nl/kredietcrisis