Eén foutje en ze hebben een smoes

Opdrachtgevers betalen steeds later.

Een foutloze zakelijke factuur helpt om je geld sneller binnen te krijgen.

In tijden van crisis daalt de behoefte om rekeningen te betalen van opdrachtgevers traditioneel flink. Het duurt langer dan voorheen voordat rekeningen worden betaald. Uit cijfers van ondernemingen die zijn gespecialiseerd in kredietinformatie blijkt dat rekeningen eind 2008 gemiddeld na 42 dagen werden betaald. Begin 2008 lag dat gemiddelde nog rond de 39 dagen. Bovendien stijgt door het toenemende aantal faillissementen de kans dat de ondernemer helemaal niet betaald krijgt. Late betaling treft vooral de kleinere ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf. Ze beschikken niet altijd over de reserves om de vaste lasten te voldoen als een stijgend aantal van hun klanten niet op tijd betaalt.

Volgens de kredietondernemingen helpt een strak debiteurenbeleid om klanten sneller te laten betalen. Volgens kredietverzekeraar IFN Finance (onderdeel van ABN Amro) heeft een kwart van de ondernemers in het MKB dit niet op orde. Zo ontbreekt het aan een strategie om niet-betalende klanten aan te pakken. Bijvoorbeeld door het direct sturen van een herinnering bij late betaling. En het tijdig inschakelen van een incassobureau. Een goede strategie begint echter met het sturen van een goede zakelijke factuur. Fouten in de rekening worden door opdrachtgevers die de kredietcrisis zien als excuus om later te betalen namelijk gretig gebruikt. Uit onderzoek van kredietmaatschappijen als Graydon en OnGuard blijkt dat deze groep in de factuur al snel een aanleiding ziet om een rekening te laten liggen. Verkeerde adressering, een ontbrekend kenmerk of onduidelijkheid over de betalingstermijn zijn belangrijke redenen om de rekening terzijde te leggen.

Daarom hier acht tips, zodat je de juiste factuur kunt sturen.