Ook zware thema's in vrolijk 'Footloose'

Musical Footloose, door V&V Entertainment. Gezien: 7/2 ’t Spant, Bussum. Tournee t/m 5/7. Inl. 0900-4000300, theaterhits.nl***

Jongeman uit de grote stad belandt in duf dorp waar de dominee het dansen verbiedt, bindt daartegen de strijd aan en krijgt ten slotte niet alleen zijn zin, maar ook de domineesdochter. Erg origineel of verrassend was de (uit 1984 daterende) film Footloose dus niet, maar een kassucces werd het wel, mede dankzij de songs van Dean Pitchford en Tom Snow. Zodat er later ook een theatermusical van werd gemaakt, waarvoor diverse andere liedjesmakers extra repertoire hebben geschreven. Daarvan is nu een Nederlandse versie op tournee.

Footloose is, in de regie van Martin Michel, een beweeglijke bedoening met veel nummers voor het hele ensemble en een rockband die het tempo hoog houdt. In zonnig licht en fleurige uitdossing wervelt de show over het toneel. Een vriendinnengroep zingt als Grieks koor het beste nummer, over de sociale controle in het dorp. De meeste andere songs steken weliswaar niet boven de middelmaat uit, maar effectief zijn ze wel. Pretentieloos en vrolijk wordt zodoende toegewerkt naar het voorspelbare happy end. Althans: zo lijkt het. Tot de makers zichzelf en hun personages na de pauze een stuk serieuzer gaan nemen. Dan krijgt de dominee opeens een traumatisch motief voor zijn halsstarrigheid, hetgeen warempel tot een catharsis leidt met veel te zwaar emotioneel geschut voor zo’n luchtig bedoelde popmusical.

Kim-Lian van der Meij en Willem Spaaij spelen het jonge paar met geloofwaardige opstandigheid en aanstekelijke energie. En dat geldt ook voor Roy Kullick en Talita Angwarmasse als hun beste vrienden.

Jeroen Phaff is als de dominee meer dan alleen een benepen boeman, terwijl Marleen van der Loo mooi millimeterwerk maakt van ’s mans verdrietige echtgenote. Aan hen ligt het dan ook niet dat Footloose net iets minder feestvreugde uitstraalt dan andere musicals die een jong publiek naar het theater moeten trekken.