Inzet en breedte bij Bruinsma Syndicaat

Jazz Bruinsma Syndicaat. Gehoord: 6/2 BIMhuis Amsterdam. Radio 6: 27/3 jazz@vpro 22-24u.****

De violist heeft een ‘space is the place’-stuk aangekondigd en speelt met ja-knikkende stokbewegingen een arpeggio dat schittert als uiteenspattend vuurwerk. Wat een inzet en concentratie, wat een meeslepende muzikant.

Jeffrey Bruinsma (1977) studeerde klassiek- en jazz-viool aan de conservatoria in Den Haag en Amsterdam en voltooide die cum laude in 2002. Vervolgens speelde hij met theatergroep Orkater, zanger Maarten van Roozendaal, the Jazz Orchestra of the Concertgebouw, het Zapp String Quartet en vele anderen. Voor het Scapino Ballet schreef hij muziek voor Paramount van choreograaf Ed Wubbe en bij Stella Den Haag composities voor de voorstellingen Basluik en Schuilnaam Schaduw.

Dat hij met zijn Syndicaat de Deloitte Jazz Award (20.000 euro) won, was meer dan waarop hij rekende. Een live-opname bleef twee jaar liggen en werd vorig jaar uitgebracht als Area 51: een cd met uitsluitend eigen composities die in het BIMhuis allemaal werden gespeeld. Het geheimzinnige Error met een gestreken intro door bassist Gulli Gudmundsson waarin Bruinsma zich bedient van een wah-wah-pedaal, het gaandeweg versnellende titelstuk en Jeff, merci pour le Drink waarin Jesse van Ruller verrast met twangy gitaarspel en Afra Mussawisade en Martijn Vink demonsteren dat een slagwerkduet ook cool kan klinken.

Het opvallendste aan het Bruinsma Syndicaat, schertsend vernoemd naar wijlen drugsbaron Klaas Bruinsma, is breedte. De band speelt ingehouden en sferisch als een compositie dat vraagt, maar kan ook grooven als een trein zoals blijkt in De Hamer van viool-collega Oene van Geel. Gezien het enthousiasme in het volle BIMhuis is het bijna schockerend omdat de bandagenda blanco is.