ING gaat Postbank-klant hervormen

Het blauwe logo van de Postbank is nagenoeg uit het straatbeeld verdwenen. De bijna 8 miljoen Postbank-klanten zijn vanaf morgen bij de ING-bank ingelijfd.

Postbank wordt morgen dus ING. U weet toch waarom dat is? Als ING kan de Postbank meer aan u verdienen. Van de Nederlanders laat 35 procent zijn salaris op een Postbankrekening storten, maar in ‘producten’ waar de bank veel meer op verdient, haalt de Postbank dat marktaandeel bij lange na niet. In hypotheken doet de Postbank slechts 18 procent, in beleggen 10 en in verzekeringen een luttele 6 procent.

Zoals ING-directeur Nick Jue het zegt op het blog van Tijdschrift voor Marketing: „Het Postbankmerk was te beperkt voor de ambities die we hadden.”

Merkdeskundige Leo van Sister van adviesbureau De Merkcommissarissen formuleert de beweegreden van ING om de armoedige Postbankklanten de ING binnen te loodsen iets minder chic. „De 7,5 miljoen Postbankklanten nemen nu gemiddeld 2,5 product af. Dat moeten er 7 worden, wat de gemiddelde particulier nu bij ING afneemt aan bank- en verzekeringsproducten.”

Bij zulke ingewikkeldere en duurdere producten, met een hogere marge voor de bank, is namelijk advies nodig.

Maar dat vertelt de Postbank allemaal niet in de brief over de metamorfose die die de Postbankklanten de afgelopen weken kregen. De zin „Door het bundelen van onze krachten zijn wij nóg beter in staat om al uw vragen te beantwoorden” komt er misschien nog het dichtste bij, maar blijft verhullende reclamespeak.

De Postbankklant wordt toch al als een kind behandeld in de brief met bijbehorende brochure. Daarin wordt een hele pagina in beslag genomen door een overzichtje wat er allemaal verandert. Links een rijtje „Dit was het bij de Postbank”. En rechts een rijtje „Dit wordt het bij de ING”. Girorekening (links) wordt ‘betaalrekening’ (rechts). Giropas wordt ‘betaalpas’. Girofoon wordt ‘saldolijn’. Internetbankieren via ‘Mijn Postbank.nl’ wordt Internetbankieren via ‘Mijn ING’. Afschrift girorekening wordt ‘afschrift betaalrekening’.

Hoe kinderlijk kan de toon zijn waarop je als klant van een serieuze bank wordt aangesproken? Lees maar: Postbank-spaarproducten wordt ING-spaarproducten. Postbank card wordt ‘creditcard’. Boekje overschrijvingskaarten en giro-enveloppen wordt ‘overschrijvingsboekje en portvrije overschrijvingsenveloppen’.

Treuren over het verdwijnen van de giro-envelop – ouders gebruikten ’m voor overblijfgeld of om er fotobestellingen in rond te delen in de klas – is sentimenteel, maar ik ben reuze benieuwd of ING haar ‘portvrije overschrijvingsenvelop’ tot net zo’n ingeburgerd begrip kan maken.

De uitsmijter van het overzicht is even kleinerend als hilarisch: Overige Postbankproducten wordt ‘overige ING-producten’.

Nog niet zo lang geleden voerde de Postbank de slagzin „Giroblauw past bij jou”. Daarna „Postbank, makkelijk”. In hun tv-reclame koesterde de bank „Vijftien miljoen mensen/Op dat hele kleine stukje aarde”. Voor kinderen hadden ze de Easy Blue-rekening.

Maar de ING verlaat nu dat spoor. De ING leidt nu de bijna 8 miljoen Nederlanders eindelijk naar de volwassenheid.

Met een creditcard, portvrije overschrijvingsenveloppen en overige ING-producten.

Erwin Wijman