School met gemengde populatie maakt je sterk

Het onlangs gepubliceerde WRR-rapport over de noodzakelijke spreiding van probleemkinderen richt zich vooral op de kansen daarvan voor `overbelaste` jongeren (NRC Handelsblad, 26 januari). Maar een goede mix is minstens zo belangrijk voor `onbelaste` jeugd. Mijn kindertijd bracht ik door in de schoolbanken van een `gemengde` school. Het was de enige openbare basisschool in het katholieke dorp waar ik woonde, een vergaarbak van alles wat op de andere scholen niet terecht kon of wilde: woonwagenbewoners, Chinese gastarbeiders, `inteelt`-kinderen uit het boerengehucht iets verderop, en de sjiek van de jambuurt. Het was niet altijd gemakkelijk, maar het maakte me weerbaarder. En ik leerde er in praktijk dat het hebben van een hoog IQ niet vanzelfsprekend is. Net zo min als een keurig huis, verantwoordelijke ouders, een goede gezondheid of elke dag een warme maaltijd.

Het was een belangrijke motivatie om mijn kind bij onze buurtschool aan te melden waar de populatie een afspiegeling is van de grootstedelijke werkelijkheid. En het is in die wereld waar mijn dochter zich in de toekomst een weg moet vinden. En dat leert ze niet op een school met kinderen van alleen `haar soort`.