'Ik oefende op mijn broertje'

Het bruin van een sproetje, het blauw van aderen. De kleuren van visagiste Ellis Faas zitten in zilveren pennen.

Voor sommige mensen heeft Ellis Faas (46) de leukste baan die er bestaat. De visagiste reist niet alleen naar de mooiste locaties met haar make-upkoffer, maar ze werkt ook met modefotografen als Mario Testino en Patrick Demarchelier, ontwerpers als Karl Lagerfeld en Giorgio Armani, tijdschriften als Vogue en voor modehuizen als Gucci, Chanel en Louis Vuitton. En dat allemaal omdat ze kan toveren met lipstick, oogschaduw, potloden en poeders. Van een anoniem model kan zij een vrouw van de wereld maken. Deze maand introduceert Ellis Faas onder haar eigen naam een exclusieve lijn make-upproducten.

Simpel gezegd is het een high tech lijn geworden, de make-up is vloeibaar in plaats van poederachtig, dat is handig in gebruik en makkelijk aan te vullen. „Ik heb gekeken naar mijn eigen toilettas, die rommelig is door de verschillende verpakkingen, altijd uitpuilt van de make-up en waarin ik eeuwig zoek naar die ene kleur. Ik wilde iets dat praktischer en overzichtelijker was.” Haar make-up zit in zilverkleurige pennen, die afhankelijk van wat er in zit een kwastje of sponstip hebben om de kleur op te brengen. Die pennen passen weer in een chique reiskoker, compact en overzichtelijk. Voor het ontwerp van de verpakking tekende industrieel ontwerper Arnout Visser, naar een idee van Faas zelf die ‘iets in de vorm van revolverpatronen’ wilde.

Een andere ergernis van Faas was de tijdelijke verkrijgbaarheid van kleuren bij andere make-up merken. „Bij mij vind je een vast palet van kleuren dat af en toe wordt aangevuld met een nieuwe tint. Ik begin met lipsticks en breid de collectie langzaam uit met producten voor de ogen, wangen, foundations, blushers en special effects.” Faas baseerde de gehele collectie op kleuren die van nature bestaan in elk menselijk lichaam, vandaar de bijnaam Human Colours. De rode kleur van bloed, het blauw van aderen onder de huid, het paars van een blauwe plek, het lichte roze van een oorschelp of het bruin van een sproetje.

Als kind al was Ellis Faas met mode, fotografie en make-up bezig. „Mijn grootouders hadden een kapperszaak aan het Rokin en van hen kreeg ik een heleboel oude make-up van Guerlain. Prachtig was dat, vooral die felle kleuren lipstick. Ik experimenteerde veel, smeerde van alles op m’n gezicht en op dat van m’n broertje.”

Ze werkte in haar begintijd vooral als make-upartiest voor speciale effecten. In Londen verdiende ze haar geld in de medische reclame, waarvoor ze wonden en enge ziektes moest nabootsen. Ze wilde ook graag eens iets moois voor een tijdschrift doen, maar ze miste de contacten en de meeste opdrachtgevers vonden haar stijl te heftig. En dus deed ze het anders. Na Londen ging ze terug naar Amsterdam en begon de winkel Face Value waar ze mensen opmaakte en fotografeerde. Het waren geen extravagante metamorfoses, de meeste klanten wilden er gewoon een keer op hun mooist uit zien. In die tijd leerde ze vooral snel werken. Zo’n tien jaar geleden brak ze internationaal door na een modereportage van fotograaf Mario Testino voor de Italiaanse l’Uomo Vogue. Sindsdien is ze in modekringen een bekend en gerespecteerd visagiste en werkt ze op sets van modeshoots en achter de schermen van modeshows. „Schoonheid is wel mijn uitgangspunt. Wat ik ook doe, het heeft altijd een reden. Make-up moet uiteindelijk iemand mooier maken.”

Over het algemeen laten ontwerpers en fotografen haar vrij om te doen wat ze wil. „Ze willen mijn visie. Ik bedenk het meestal ter plekke als ik de kleding en de setting zie. Daarna overleg ik met de opdrachtgevers. Iemand als Lagerfeld is een prachtig mens, die vooral eerlijke mensen om zich heen wil en geen hielenlikkers.” Ze laat zich bij haar werk niet leiden door de laatste trends. „Ik weet niet eens wat trendy is. Wil het ook niet weten. Ik laat me niet tegenhouden door wat wel of niet kan. Op het niveau waarop ik werk, komt het aan op creativiteit. Anderen maken mijn werk tot een trend.” Dat ze trendsettend is, blijkt uit het feit dat haar gouden make-up destijds werd opgepikt door de commerciële merken. Ook de met vettige en klonterige mascara aangezette wimpers en de dankzij een laag glycerine hevig glanzende lippen vonden navolging.

Het Franse huidverzorgingsmerk Biotherm vroeg haar een aantal jaren geleden om een make-uplijn te ontwikkelen en daarmee deed ze de nodige ervaring op voor haar eigen merk. „Het verschil met Biotherm is dat ik nu helemaal zelf kan bepalen wat ik wil, er is niemand die mij vertelt of iets commercieel verantwoord is of niet. Als ik het goed vind, is het oké.”