Het Sony-logo is tot Sorry omgevormd

Veel kunstenaars maken reclamefilms om in leven te blijven. Het Duitse kunstenaarsduo Graw Böckler maakt ongevraagd antireclame.

Voor het Duitse kunstenaarsechtpaar (Georg) Graw en (Ursula) Böckler is de commercial zo’n beetje het hoogst haalbare wat je op het gebied van de korte film kunt bereiken. Maar pas op. Niet de commercial die in de wereld van de hyperconsumptie wordt geslingerd met een en strategisch marketingplan en een budget waarvoor een beetje filmmaker een complete speelfilm kan realiseren. Nee, het gaat natuurlijk om de commercial die in feite een anti-commercial is.

Een kort filmpje dat weliswaar gebruik maakt van de wetten van de reclame (snappy, grappig, sexy), maar dat z’n toeschouwers niet per se tot kopen aan wil zetten, maar eerder tot denken. Want waarom draaien filmmakers zorgvuldig alle etiketten en merken uit beeld, tenzij er in het kader van product placement vet voor betaald wordt? En zijn reclamemakers daarom de enigen die de beeldvorming van consumptieproducten bepalen?, vraagt het duo Graw Böckler zich af. Het resulteerde in een reeks zowel geestige, banaal-politieke, als zomaar heel mooie films. Afgelopen november zijn ze begonnen elke week een van hun Unauthorized Commercials online te zetten op www.grawboeckler.de. Het zijn flickerfilmpjes over de eenvormige alomtegenwoordigheid van Volkswagens in het straatbeeld bijvoorbeeld. Over Gorbatschow wodka waar je echt dronken van wordt. En een afvalberg vol van die fijne kleine plastic Volvic mineraalwaterflesjes. En hoe de plastic wegwerptasjes van supermarktketen Disco als vuilniszakken worden hergebruikt. Het Sony-logo is secuur tot Sorry omgevormd.

Voor de zekerheid hebben Graw Böckler op hun site en in elk filmpje een disclaimer opgenomen die veiligstelt dat de video’s uitsluitend de ideeën van de makers reflecteren en deel uitmaken van een kunstproject. Toch kun je je voorstellen dat McDonalds en andere multinationals zich even achter de oren zullen krabben als er net echte nep-commercials door cyberspace rondzwerven die de aandacht vestigen op de dirty achterkant van de cleane en steriele glamourwereld van de reclame. Tot eind maart volgen nog filmpjes voor/over onder andere Shell, O.B., Chanel en Heinz tomatenketchup. Paradoxaal genoeg kunnen we er daarom maar beter niet te veel de aandacht op vestigen.

De clips zijn te zien op www.grawboeckler.de en www.popnoname.de