De nieuwe Bijlmer

In opdracht van Centrum Beeldende Kunst Zuidoost in Amsterdam fotografeerde kunstenaar/fotograaf Hans Eijkelboom een jaar lang de Bijlmer en zijn bewoners. Dat resulteerde in een serie foto’s waarin Eijkelboom de architectonische vernieuwingen in de Bijlmer van de afgelopen jaren onderzoekt. Zijn belangrijkste drijfveer daarbij waren zijn „sterke nostalgische gevoelens voor de oude Bijlmer”, volgens Eijkelboom „het enige grootstedelijke gebied van Nederland”. Eijkelboom ontdekte verbaasd dat de architectonische middelen die nu gebruikt worden om de Bijlmer te ontdoen van een aantal sociale problemen, niet veel anders zijn dan die gebruikt werden bij de bouw van de Bijlmer: kleurige tegels, grote cijfers. De in zijn ogen, ‘vervinexing’ van de Bijlmer kan hem niet bekoren. Toch zit de kracht van zijn foto’s in de afwisseling van oud en nieuw en de constante van de menselijke maat. De reusachtige oude flatgebouwen maken langzaam plaats voor ietwat kneuterige eengezinswoningen. Maar aan de voet van de nog resterende kolossen wordt in kleine tuintjes gewerkt, grazen pony’s en geiten en tuft een klein rood autootje tussen kaarsrechte bomen naar misschien wel het winkelcentrum verderop. Op die manier lijken de flatgebouwen de bewoners van de Bijlmer niet te beperken maar te inspireren om hand in hand met de stadsvernieuwing een nieuwe toekomst tegemoet te gaan.

De foto’s van Hans Eijkelboom zijn te zien in het Centrum Beeldende Kunst Zuidoost in Amsterdam, t/m 28 februari.