Vliegtaks mogelijk afgeschaft

Het aantal reizigers op Schiphol daalt zo snel dat het kabinet binnen twee maanden met maatregelen wil komen om de kosten van de luchthaven te drukken. Mogelijk wordt de vliegtaks weer afgeschaft.

Door deze maatregelen moeten de vliegtickets goedkoper worden. Dat zei minister Eurlings (Verkeer, CDA) gisteren in een debat met de Tweede Kamer. De vliegtaks (een belasting van 11,25 euro voor Europese vluchten en 45 euro voor langeafstandsvluchten) is vastgelegd in het coalitieakkoord, maar Eurlings zei niets uit te sluiten: „We moeten het hele pakket bekijken. We moeten onze luchtvaart concurrerend houden.”

Minister Bos (Financiën, PvdA) reageerde later op de dag verbaasd op de uitspraken van minister Eurlings: „De taks staat in het regeerakkoord. Die afschaffen lijkt me heel bijzonder.”

Eurlings zei in de Kamer zich „ernstige zorgen” te maken over de concurrentiepositie van Schiphol. Het aantal passagiers lag vorige maand 9,4 procent lager in vergelijking met een jaar ervoor. Wordt alleen het aantal vertrekkende en aankomende reizigers meegerekend (en dus niet de overstappers), dan komt de daling zelfs uit op 17,7 procent.

Schiphol doet het daarmee slechter dat andere grote Europese luchthavens. Dat komt volgens Eurlings doordat Schiphol de een na duurste luchthaven van Europa is. „Het heeft niet alleen met de crisis te maken. Een vergelijkbare luchthaven als Charles de Gaulle bij Parijs groeit nog wel.”

Een vergelijking met andere Europese luchthavens moet duidelijk maken waarom de kosten van Schiphol zo hoog zijn, en hoe die kunnen worden verlaagd. Daarbij wordt onder meer gekeken naar veiligheidsmaatregelen. Eurlings noemde het „zeer ernstig wat er allemaal aan het gebeuren is.” Schiphol maakte vorige week bekend dat 10 tot 25 procent van het personeel over een periode van twee jaar moet verdwijnen. Bij de Schiphol Group zijn 2.200 mensen in dienst.

Het is de derde crisis die de luchtvaart deze eeuw treft. In 2001, na de terroristische aanslagen van 11 september in dat jaar, verloor Schiphol 0,2 procent van het aantal passagiers. In 2003 zorgde het begin van de oorlog in Irak en de uitbraak van de ziekte SARS voor een daling van 2 procent.