Unilever laat winstdoelstelling volledig los

Rotterdam. Unilever, producent van onder meer Unox, Becel en Omo, moet zijn ambities bijstellen door de wereldwijde economische crisis. Het Brits-Nederlandse zeep- en voedingsmiddelenconcern presenteerde gisteren jaarcijfers die deels achterbleven bij de verwachtingen van analisten. Unilever behaalde weliswaar een onverwacht hoge omzetgroei over het vierde kwartaal van 7,3 procent, maar die winst werd alleen geboekt doordat Unilever in deze periode prijsverhogingen van meer dan 9 procent doorvoerde. Het aantal verkochte producten daalde in het vierde kwartaal met 1,6 procent. Het bedrijf behaalde in 2008 een nettowinst van 5,3 miljard euro, 28 procent hoger dan het jaar ervoor. De verkoop van diverse onderdelen droeg hieraan belangrijk bij. Dat waren onder meer de Amerikaanse wasmiddelendivisie, Boursin en Bertolli-olijfolie. De aankoop van de Russische ijsfabriek Inmarko drukte het verlies een beetje. De nettowinst per aandeel kwam uit op 1,79 euro. In 2008 gaf Unilever 3,6 miljard euro terug aan de aandeelhouders.