Nu vliegen we ineens te weinig

Het aantal reizigers op Schiphol daalt zo snel dat het kabinet binnen twee maanden met maatregelen wil komen om de kosten van de luchthaven te drukken. Ook de omstreden vliegtaks wordt opnieuw bekeken. Op die manier moeten de vliegtickets goedkoper worden.

De vliegtaks (11,25 euro voor Europese vluchten en 45 euro voor langeafstandsvluchten) is vastgelegd in het coalitieakkoord als een vorm van milieubelasting , maar minister Eurlings (Verkeer, CDA) zei niets uit te sluiten: „We moeten het hele pakket bekijken. We moeten onze luchtvaart concurrerend houden.”

Kamerlid Paul Tang van de PvdA-fractie zei in reactie hierop: „Het milieu mag niet het ondergeschoven kindje worden. Als Eurlings van de vliegtaks af wil, komt hij ons tegen.”

Eurlings (Verkeer, CDA) zei gisteren in een debat met de Tweede Kamer zich „ernstige zorgen” te maken over de concurrentiepositie van Schiphol. Het aantal passagiers dat vorige maand Schiphol aandeed lag 9,4 procent lager dan een jaar ervoor. Wordt alleen het aantal vertrekkende en aankomende reizigers meegerekend (en dus niet de overstappers), dan komt de daling zelfs uit op 17,7 procent. Schiphol doet het daarmee slechter dan andere grote Europese luchthavens. Dat komt, zegt Eurlings, doordat Schiphol de één na duurste luchthaven van Europa is. „Het heeft niet alleen met de crisis te maken. Een vergelijkbare luchthaven als Charles de Gaulle bij Parijs groeit nog wel.”

Een vergelijking met andere Europese luchthavens moet duidelijk maken waarom de kosten zo hoog zijn en hoe die zijn te verlagen. Daarbij wordt onder meer gekeken naar veiligheidsmaatregelen en de vliegtaks.

Schiphol maakte vorige week bekend dat 10 tot 25 procent van het personeel over een periode van twee jaar moet verdwijnen. Bij de Schiphol Group zijn 2.200 mensen in dienst.

Het is de derde tegenslag die de luchtvaart deze eeuw treft. Na de terroristische aanslagen van 11 september 2001 zorgden het begin van de Irak-oorlog en de SARS-uitbraak (beide in het voorjaar van 2003) voor 2 procent daling.