NRCBOEKEN.NL

Uitgevers vergeten boeken Librisprijs...

Diverse uitgeverijen hebben mogelijke kanshebbers voor de Libris Literatuurprijs 2009 niet ingezonden, zo meldt Boekblad. Uitgeverij Nieuw Amsterdam verzuimde Land zonder Sarah van Hans Münstermann in te zenden, alsmede de roman De heining van Jan Van Loy. De Bezige Bij zond Ik Jan Cremer, derde boek en Nemen wij dan samen afscheid van de liefde van Paul Baeten Gronda niet in.

De Arbeiderspers zond drie kanshebbers niet in voor de Libris Literatuur Prijs, waaronder Harlekino van Tessa de Loo en Via Cappello 23, de tweede roman van ex AKO-genomineerde Christiaan Weijts. Lex Jansen, directeur van De Arbeiderspers, noemt het niet inzenden van Weijts’ roman op de site van Boekblad ‘een ernstige fout’. (SK)

... en Bezige Bij vergeet Ramsey Nasr

Meer dan twintig dichters worden gepresenteerd in de vorige week verschenen poëziekrant van De Bezige Bij: van Remco Campert en H.H. ter Balkt, tot Hagar Peeters, Mustafa Stitou en zelfs Oboema Sesetokoe, het befaamde personage uit Jiskefet dat deze maand als dichter debuteert. De fraaie krant – met onder meer een opstel van Erwin Mortier – is ‘bedoeld om de rijkdom en diversiteit van het poëziefonds van de Bij te tonen’. Wie echter schittert door afwezigheid in het gezelschap is de man die juist werd verkozen tot Dichter des vaderlands: Bezige-Bijdichter Ramsey Nasr. Daar is geen echte reden voor, zegt redacteur Thomas van den Bergh: ‘De krant is al een maand af en we wisten toen natuurlijk nog niet dat Nasr de nieuwe Dichter des Vaderlands zou worden. Naast Nasr missen er wel meer grote dichters in de krant: Lucebert en Stitou bijvoorbeeld. We hebben geprobeerd een zo goed mogelijke weergave te maken van wat we als fonds te bieden hebben. We hadden al genoeg jonge dichters, het is puur toeval dat Nasr er niet in staat.’ (SK)

TIJDSCHRIFT

Parmentier

Het winternummer van het Nijmeegse tijdschrift Parmentier is gewijd aan ‘groene stroom’ , of te wel, om de eerste zin van het redactioneel te parafraseren, ‘de ecologische ramp die ons te wachten staat’. De lezer kan op het gebied van milieu en het schrijven erover een hoop van het nummer leren, maar het is de vraag of hij ook literair gezien aan zijn trekken komt. Yves Petry waagt een dappere poging met een kort essay over schrijven in tijden van klimaatverandering (‘Het klimaat, ja dát is pas een radicaal karakter. Een nietsontziende grenzenschender. Nihilist zonder reserve. Bekommert zich nergens om.’), maar verder houden ze bij Parmentier van het encyclopedische overzicht (over de opkomst van schrijven over ecologie, van Emerson en Thoreau tot de hedendaagse milieufilosofie en bewustwordingsclubs) of de doorwrochte, maar weinig toevoegende beschouwing over films en boeken van alweer een paar jaar geleden. Lucas Hüsgen neemt enkele wetenschappelijke boeken over het klimaat en een aantal antropologische studies als aanleiding om erop los te filosoferen over de menselijke mentaliteit jegens de natuur. Na onnavolgbare u-bochten is de conclusie die van de kunstenaar: het is de kunst die de menselijke verbeeldingskracht zo moet organiseren dat de natuur een kans krijgt en een ecologische ramp misschien nog afgewend kan worden.

Hoe de kunst dat doet? Misschien via een heerlijk dystopisch verhaal als dat van D. Hooijer, dat zich afspeelt in een energiezuinige toekomst. ‘Vanavond gaat het waaien, dan zal er stroom zijn.’ (MS)

OP DE SITE

Het mooiste omslag van 2008, de teloorgang van de Londense boekenstraat Charing Cross Road, nieuwe schrijvers in Lezen &cetera Live, en de hele lezersdiscussie over Jonathan Littells ‘De Welwillenden’.

M.m.v. Sebastiaan Kort en Maartje Somers

Deze rubriek werkt samen met Dirk Leymans website papierenman.blogspot.com. Dagelijks nieuwe berichten op nrcboeken.nl