Is rood vlees eten slecht?

Petra Bos uit Den Haag hoort vaak dat „rood vlees slecht is voor de mens” en dat je het beste kip kunt eten als je vlees eet. Ze vraagt zich af waarom rood vlees zo slecht is. Ook is ze benieuwd of een runderlap die vier uur heeft gesudderd, nog net zo slecht is als bijvoorbeeld een biefstukje.

Meer dan vijf keer per week rood vlees eten is niet zo’n goed idee. Dat verhoogt het risico op dikkedarmkanker, zegt Ellen Kampman, hoogleraar voeding en kanker aan de Wageningen Universiteit.

Het gaat dan om rund-, paarden-, varkens- of lamsvlees met een van nature rode kleur. Dit vlees bevat meer heemijzer dan vis of gevogelte. Heemijzer kan tijdens de spijsvertering worden omgezet in een stof die schadelijk is voor de darm.

„De manier van bereiden maakt niets uit, zolang er maar geen zwarte randen aan komen. Dat verhoogt de kans op darmkanker, maar de meeste Nederlanders bakken het vlees vaak niet zo lang”, zegt Kampman. Een licht doorbakken biefstukje is dus niet slechter dan eentje die goed doorbakken is. Te vaak eten van een biefstuk, dat is wel slecht.

Wie meer dan vijf keer per week rood vlees eet, heeft ‘slechts’ een twee keer zo hoog risico op dikkedarmkanker dan iemand die geen of nauwelijks rood vlees eet. Dat staat in een rapport van het Wereld Kankeronderzoeksfonds uit 2007. In deze analyse zijn alle studies meegenomen die op dat moment zijn gedaan naar voeding en lichamelijke activiteit bij de preventie van kanker.

De gevaren van het eten van rood vlees zijn „minder sterk” in vergelijking met het roken van een sigaret. Roken kan het risico op longkanker wel tien keer verhogen ten opzichte van niet-rokers, zegt Kampman.

Het Voedingscentrum adviseert om afwisselend te eten, zodat mensen niet meer dan 500 gram rood vlees per week eten. Vlees kan worden afgewisseld met kip en vis. Het centrum adviseert om twee keer per week vis te eten, want vis bevat belangrijke mineralen zoals jodium en selenium en het is een goede bron van eiwitten.

Maar je kunt natuurlijk ook (een dag) geen vlees eten. Met een geschikte vleesvervanger krijgt iemand genoeg ijzer, eiwitten en vitamines B binnen, zegt een woordvoerder. Dat zijn de belangrijkste voedingsstoffen uit vlees.