Time Warner lijdt verlies

Afschrijvingen op kabel-tv, tijdschriften en internet hebben het resultaat van het Amerikaanse mediaconcern Time Warner vorig jaar aanzienlijk gedrukt. Het bedrijf boekte vorig jaar een verlies van 13,4 miljard dollar (10,4 miljard euro); in 2007 haalde het nog een winst van 4,4 miljard dollar. De omzet bleef stabiel op 47 miljard dollar. Time Warner publiceerde gisteren zijn jaarcijfers.

Het grootste mediaconcern ter wereld, eigendom van tv-stations CNN en HBO, filmstudio Warner Brothers en tijdschriften als Time en Fortune, meldde vorige maand al dat het 24,2 miljard dollar zou afschrijven.

Time Warner heeft onder meer last van tegenvallende advertentie-inkomsten als gevolg van de kredietcrisis. Ook het aantal abonnees op de diverse tijdschriften neemt af. Internetdochter AOL verliest bovendien veel klanten: in de laatste drie maanden van 2008 bijvoorbeeld zegden 573.000 mensen hun internetabonnement op.

Time Warner worstelt al langer met AOL. Het internetbedrijf, dat Time Warner in 2000 kocht voor 164 miljard dollar, behaalt sinds enkele jaren teleurstellende resultaten. Het mediaconcern zou AOL willen verkopen, maar ook over een samenwerking met Yahoo wordt gesproken.

Google heeft nog een belang van 5 procent in AOL, maar het zoekbedrijf heeft onlangs laten weten dat kwijt te willen. De overeenkomst tussen Time Warner en Google verplicht Time Warner de aandelen terug te kopen tegen de huidige marktprijs – volgens Google circa 274 miljoen dollar – of Time Warner moet met de aandelen naar de beurs.

Als Time Warner internetaanbieder AOL van de hand zou doen, past dat in de nieuwe strategie van het bedrijf. Het mediaconcern wil zich concentreren op de inhoud – de productie van bladen, films, tv-series – en niet op facilitaire zaken. Time Warner Cable, in grootte de tweede kabelmaatschappij van de VS, staat op het punt te worden afgestoten. Dat gaat naar verwachting ten koste van 1.250 banen.