Panasonic schrapt 15.000 banen

De Japanse elektronicagigant Panasonic sluit 27 fabrieken en schrapt 15.000 arbeidsplaatsen. Dat is 5 procent van het totale aantal van ruim 300.000. De helft van de banen verdwijnt in Japan, waar Panasonic dertien fabrieken sluit. De fabrikant van plasma-tv’s, digitale camera’s en huishoudelijke apparatuur verwacht dit boekjaar een verlies van 380 miljard yen (3,3 miljard euro).

Het is voor het eerst in zes jaar dat Panasonic verlies zal lijden. Eerdere verwachtingen gingen nog uit van een bescheiden winst, maar de vooruitzichten voor 2009 zijn erg somber. De vraag naar consumentenelektronica loopt sterk terug door de economische crisis. Door het terugschroeven van de productie wil de elektronicagigant in de kosten snoeien. Een groot gedeelte van het verlies komt overigens voor rekening van de herstructureringskosten, zoals ontslagvergoedingen

Ook de dure yen doet Panasonics exportcijfers geen goed. De Koreaanse concurrent Samsung, die ook plasma-tv’s maakt, profiteert daarvan, omdat die producten in een goedkopere munt (won) worden afgerekend. Maar zelfs Samsung kampt met tegenvallende resultaten door de crisis.

Panasonics problemen zijn te vergelijken met die van Sony, een andere Japanse producent van tv’s, camera’s en audioapparatuur. Sony maakte vorige week verliezen bekend en sluit fabrieken, zij het op minder grote schaal. Panasonic nam onlangs concurrent Sanyo (100.000 medewerkers) over voor 6,4 miljard euro. Dat was de eerste consolidatieslag in de Japanse technologiesector en maakt Panasonic tot het grootste technologieconcern van Japan, met – inclusief Sanyo – een jaaromzet van rond de 92 miljard euro.

De Japanse economie loopt nu zware klappen op. Vorige week werd bekend dat de export in het vierde kwartaal met 35 procent is gedaald. Behalve bedrijven in de elektronica-industrie hebben autofabrikanten als Honda en Toyota hun productie teruggebracht.