Digitale tv wint bij reclamevrije omroep

Tegen de verwachtingen in profiteren vooral nieuwe digitale televisiezenders en abonnementszenders van het verdwijnen van reclame op de publieke zenders in Frankrijk.

Daarop wijzen de eerste marktstudies sinds de publieke zenders op 5 januari ophielden na acht uur ’s avonds reclame uit te zenden. De gevestigde commerciële kanalen TF1 en M6, vooraf aangewezen als de grote winnaars van de hervorming, zagen hun reclame-inkomsten in januari juist dalen, respectievelijk met 11 tot 16 procent en ongeveer 8, vergeleken met een jaar eerder.

De economische crisis doet advertentie-inkomsten overal dalen. Volgens media-instituut TNS Media Intelligence daalde de verkochte reclame in Frankrijk bij tv, radio, tijdschriften en gratis dagbladen tussen de 13 en 17 procent. De traditionele dagbladpers hield iets beter stand: min 5. Volgens een onderzoek van mediabureau Yacast hadden kranten alleen in de eerste week baat bij de stop van de avondreclame: toen steeg hun advertentieomzet met 22 procent. Daarna liep de markt terug.

Elders stegen de advertentie-inkomsten over de hele maand. De nieuwe zenders op de digitale tv via de ether, in Frankrijk sinds drie jaar in opkomst, hebben hun januari-inkomsten uit reclame met 78 procent zien stijgen. Hun aandeel op de advertentiemarkt is wel veel kleiner: met zijn tienen minder dan 15 procent, tegen ruim 55 procent voor TF1, de meest bekeken Franse zender. Abonneezender Canal+ verwierf in januari 20 procent meer reclame-inkomsten dan een jaar eerder, met de grootste winst na acht uur. Ook op internet lijkt de stijging van 2008 (31,5 procent) door te zetten. Vooral gevestigde media profiteren daarvan.

De verdeling van advertentie-inkomsten tussen media is in diverse Europese landen onderwerp van politiek debat. In Frankrijk kreeg president Sarkozy de beschuldiging commerciële zenders te willen bevoordelen. De regering zei juist te streven naar een betere kwaliteit van de publieke omroep. Die krijgt compensatie via extra belasting op reclame-inkomsten van commerciële zenders en internetproviders.