Carnaval

Sorry Mr. President, maar niet alle change is welkom. Sommige veranderingen zijn zelfs belachelijk te noemen. Terwijl de reus ING tolt op zijn loodzware benen, gaat de imagoverandering van Postbank naar ING door alsof er niets aan de hand is. Het nieuwe imago schuurt zo akelig langs de huidige gebeurtenissen, dat het idee van controleverlies alleen maar versterkt wordt. Terwijl klanten zich afvragen of ze hun geld naar een andere bank moeten doorsluizen, krijgen ze vrolijke nieuwe pinpasjes opgestuurd. Nieuwe pinautomaten drukken zich als krijsende paddestoelen uit de muur: NEEM! HIER! AL! UW! GELD! IN! ÉÉN! KEER! OP! Oranje is de kleur van de wimpel bij onze vlag. Maar oranje is ook ordinair: het is de kleur van kots op Koninginnedag, van zooi en laveloos en zorgeloos. Zo 2008.

Het oude imago van de Postbank zou in deze tijden van crisis een verademing zijn. De kalmte zelf: wij passen op uw geld, zonder fratsen, in vertrouwen inboezemend blauw. Dat imago stond al langer onder druk, sinds men voor internetbankieren moest inloggen bij mijnpostbank.nl, een websitetitel die de klant het idee moest geven dat hij overal zelf om gevraagd had. De doodssteek kreeg het adellijk blauw toen Bekende Nederlanders van het zeikerige soort zich in plukkerige carnavalspakken hesen om de boodschap over te brengen dat sparen, lenen en betalen vooral leuk moet zijn. Maar leuk geeft jeuk, en zo’n leeuwenpak waar de zweetlucht van de vorige bewoner nog in hangt ook.

ING is een indrukwekkend internationaal bedrijf. Het hoofdkantoor is met afstand het meest futuristische, fantasievolle en vooruitstrevende gebouw van Nederland. Toch kiest dit bedrijf niet voor een professionele, internationale uitstraling in de communicatie met zijn klanten. In een tijd dat geld ons zorgen baart, zegt deze bank dat geld een feest is, compleet met vieze verkleedpakken, flauwe grappen en lauwe oranje borrelhappen uit een onderverhitte frituur. Nadat financiële overmoed miljarden liet wegsmelten, krijgen de pinautomaat en het pasje een nieuwe kleur die zegt: kom op, maximaal rood, je leeft maar één keer. Het lijkt wel alsof u als klant niet serieus genomen wordt. Zo 2008.

Merel Boers