Prachtdansers tonen werk van jonge choreografen

Dans

Here we live and now.

t/m 7 febr in Den Haag. www.korzo.nl

„Vloeistofdia’s”, fluistert een toeschouwer nogal hard tijdens Inside the Outside van Pedro Goucha Gomes. De solochoreografie van de voormalig Nederlands Dans Theater-danser bevat meer bekends. Nadat prachtdanseres Genevieve Osborne-Horvath haar lichaam heeft laten wentelen in de lichteffecten die Hee-Seung Choi op de vloer maakt met behulp van een overheadprojector en een glazen schaal, beschrijft ze de eigenaardigheden van haar buitenkant. Choi noteert de gegevens, weer via de overhead, op Osbornes lichaam.

Dergelijke vormen van projectie kennen we in soorten en maten, maar Goucha, die eerder mooi werk liet zien, biedt geen verrassingen. Vernieuwing is ook niet het belangrijkste doel van de vierde editie van het programma Here we live and now. Het gaat er hier om jonge makers in de gelegenheid te stellen werk te tonen. Voor uitgekristalliseerde, innovatieve concepten is binnen deze presentatie te weinig tijd.

Des te opmerkelijker is de scherpe timing in 15 Minute Universe van David Middendorp, die dans combineert met computeranimatie. Twee dansers spelen met cirkelende, uitdijende en imploderende sterrenstelsels; ze laten ze van richting veranderen en kijken kunstjes van elkaar af. Het levert een heel onderhoudend kwartiertje op.

Zwaarder op de hand is Joeri Dubbe: het intermenselijke contact tussen drie gehandschoende dansers is moeizaam, de stemming neurotisch. Maar het is niet zozeer de inhoud als wel de bewegingstaal die opvalt. Vrijwel alle invloeden uit het NDT-verleden komen voorbij: Kylián, Lightfoot Léon, Ek zelfs, zo lijkt het, en ook nog een vleugje Goecke. Het knappe is dat Dubbe van al die invloeden toch een eenheid weet te maken.

In het werk van Isabelle Chaffaud wisselen danseressen reuzenstappen af met minuscule gebaartjes . Door de onhandige interactie met een rondwandelende cellist, een actrice en verschillende glazen objecten krijgt Jetsam Vow een stoffige, therapeutische sfeer, vooral als de danseressen zichzelf met een strijkstok bespelen.

Maar met zulke goede dansers, ook in de andere stukken, is dat euvel gemakkelijk te overleven.