PCM voelt niks voor opsplitsing bedrijf

PCM Uitgevers staat onder druk om zijn schuldenlast terug te brengen. Het bedrijf is met meerdere partijen in overleg over deelname in PCM. Ook De Telegraaf is geïnteresseerd.

De stoelendans in de Nederlandse dagbladwereld is nu echt begonnen. Nu De Telegraaf zaterdag publiekelijk zijn belangstelling heeft geuit voor een of meer kranten van PCM Uitgevers, zoals NRC Handelsblad, Trouw en de Volkskrant, praat iedereen met iedereen.

De Telegraaf is „zeer geïnteresseerd in één of meerdere titels” van PCM Uitgevers, zei Frank Volmer, directeur Telegraaf Media Nederland, dit weekend in zijn eigen krant. Hij vindt het zonde dat de uitgever „voor een appel en een ei naar België gaat”.

Met België bedoelt Volmer De Persgroep. Het mediaconcern van de familie Van Thillo, dat graag een tweede thuismarkt wil hebben in Nederland, geeft onder meer het Amsterdamse dagblad Het Parool uit en de Belgische kranten De Morgen, Het Laatste Nieuws en De Tijd. De Persgroep heeft ook belangen in televisie (VTM) en radio (Q-music).

PCM en De Persgroep praten al maanden over de koop van het AD. Die krant is nu nog eigendom van PCM én Wegener; PCM wil Wegener eerst uitkopen en het AD daarna doorverkopen aan de Belgen. Het boekenonderzoek bij het AD is vorige week afgerond, De Persgroep studeert op de cijfers. Het plan om de drukkerijen van PCM in Rotterdam en Wegener in Den Haag bij de overname te betrekken, heeft de onderhandelingen verder gecompliceerd. Tijdens de gesprekken over het AD zou Van Thillo bovendien belangstelling hebben getoond om niet alleen het AD, maar een meerderheidsbelang in heel PCM te kopen.

De reden: PCM Uitgevers heeft dringend nieuw kapitaal nodig. De kranten- en boekenuitgever staat onder druk van de banken om zijn schuld van circa 120 miljoen euro fors af te bouwen. PCM kan nu nog voldoen aan de solvabiliteitseisen van de banken, maar met een naar verwachting lager bedrijfsresultaat dit jaar (door dalende advertentie-inkomsten) dreigt het uitgeversconcern in financiële moeilijkheden te komen.

Grootaandeelhouder Stichting Democratie en Media (SDM) wil in ieder geval niet langer bijspringen als PCM geld nodig heeft. SDM, dat 20 miljoen euro verloor op beleggingen in de kredietcrisis, heeft al gezegd dat het bereid is haar belang in PCM Uitgevers te laten verwateren. Als dat kan bijdragen aan de continuïteit van de verschillende PCM-kranten vindt SDM het acceptabel als ze haar meerderheidsbelang verliest. De pluriformiteit van de geschreven pers en de continuïteit van de krantentitels staan voorop, aldus SDM.

Opsplitsing van PCM Uitgevers – en bijvoorbeeld verkoop van een van de goed renderende titels aan De Telegraaf – is absoluut niet aan de orde, zegt bestuursvoorzitter Bert Groenewegen van PCM Uitgevers. „We zijn niet bezig met zo’n scenario. De titels zijn niet te koop. Het zou idioot zijn om dat nu te doen. Het is een onlogische tijd, want je krijgt op dit moment weinig voor een titel. Bovendien: onze kranten zijn heel erg vervlochten. Ze delen allerlei systemen, zoals de automatisering. Je zou de achterblijvende titels met enorme kosten opzadelen.”

Bert Groenewegen stelt officieel nog niks te hebben gehoord van De Telegraaf. „Er zou vorige week alleen een briefje aan de aandeelhouders zijn gestuurd.” Groenewegen heeft altijd gesteld dat hij praat met meerdere partijen over een deelname in PCM Uitgevers. De voorkeur van onder meer grootaandeelhouder SDM gaat daarbij uit naar een strategische partner, na het mislukte avontuur met de Britse investeringsmaatschappij Apax. Maar zoveel strategische partners zijn er niet naast De Persgroep en De Telegraaf. Een andere mogelijkheid is nog wel HAL Investments. Dit is weliswaar een investeringsmaatschappij en geen uitgever, maar het bedrijf is wel al eigenaar van Het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio.

Wat het AD of – in breder perspectief – PCM Uitgevers van deze partijen kan verwachten, is onduidelijk. Feit is dat alle uitgevers nu eerder bezuinigen dan investeren. Zo wil De Persgroep 26 banen schrappen bij De Morgen, dat komt neer op een kwart van de redactie. De Vlaamse krant heeft vrijwel geen eigen sport- en economieredactie meer. Sportberichten komen van Het Laatste Nieuws en economisch nieuws komt uit De Tijd.

De overname van Het Parool in 2003 en De Tijd in 2005 door De Persgroep kostte indertijd eveneens een kwart van de redacteuren hun baan. AD-hoofdredacteur Jan Bonjer zei vorige week dat een nieuwe reorganisatie bij zijn krant onvermijdelijk is, maar dat hij dat liever doet met een eigenaar als De Persgroep, die veel verstand heeft van kranten, dan in een onhandige constructie met de twee huidige eigenaren, PCM en Wegener.

Ook de Telegraaf moet bezuinigen, onder meer bij de regionale kranten in Noord- en Zuid-Holland. HAL, dat geen commentaar wil geven op eventuele plannen met PCM, ziet dat de oplage van Het Financieele Dagblad stabiel blijft, maar die krant gaat ook maatregelen nemen om de krimpende advertentiemarkt te overleven. NDC/VBK (Nieuwsblad van het Noorden) tot slot, twee jaar geleden voor sommigen nog de gedroomde fusiepartner voor PCM, is nog bezig om de overname van PCM’s educatieve uitgeverij Thieme Meulenhoff te verwerken.