Sarkozy: krant voor 18-jarige gratis maken

President Sarkozy wil alle Franse achttienjarigen een gratis jaarabonnement op een krant geven. Het gaat om een experiment, waarbij uitgevers de krant zelf betalen en de overheid zorgt voor transport en bezorging, zei hij gisteren bij de presentatie van een driejarenplan van 600 miljoen euro „om de pers te redden”.

Het plan is gebaseerd op de uitkomsten van een ‘staten-generaal van de geschreven pers’, een conferentie van vier maanden waarin uitgevers, journalisten en andere betrokken partijen overlegden over maatregelen om de sector op orde te brengen.

Veel Franse gedrukte media zijn al jaren noodlijdend, met als bekendste voorbeelden de nationale kranten Libération en Le Monde. Veel (regionale) kranten en tijdschriften zijn in handen van industriëlen die met andere activiteiten hun geld verdienen. Zo bestaat Le Figaro bij gratie van industrieel Serge Dassault, die zijn geld verdient in de defensie-industrie. Ook de vaste staatssubsidies, jaarlijks zo’n 1 miljard euro, kunnen de verliezen niet goedmaken.

In oktober zei Sarkozy bij het begin van de staten-generaal dat hij niet bereid was meer geld in de media te steken zonder structurele hervormingen die nieuwe economische perspectieven zouden openen. De afgelopen maanden kwam veel kritiek op de conferentie los, met name van journalisten, die vonden dat er niet voldoende naar hen geluisterd werd, en van politiek links georiënteerde media.

Maar Sarkozy zei gisteren dat de conferentie een „nieuwe dynamiek” heeft opgeleverd. Bovendien maakt het „instorten” van de advertentiemarkt ingrijpen volgens hem noodzakelijk.

De Franse staat gaat de komende drie jaar 200 miljoen euro extra per jaar aan de media uitgeven. De maatregelen lopen uiteen van het verlichten van sociale lasten voor krantenkiosken tot het opheffen van het plafond voor investeerders van buiten de Europese Unie. Zij mogen nu niet meer dan 20 procent van Franse media in handen hebben.

Volgens Sarkozy kampen Franse kranten met een chronisch kapitaalstekort, waardoor investeringen in onder meer internet en modernisering van de productiewijze achterblijven. De staat gaat ook bezorgers voor 70 miljoen euro subsidiëren. Met het oog op de concurrentie met gratis kranten, suggereerde Sarkozy betaalde media onder te brengen in stichtingen zonder winstoogmerk.