Wijn bij de dimsum

De Chinezen zijn aan de wijn gegaan. „Gegrilde zijdewormrups gaat heel goed met een Tokay Pinot Gris.”

Wijn proeven in Peking (Foto Reuters) A woman smells red wine during the Chateau Haut Brion wine-tasting event in Beijing April 18, 2007. Beijing is prising open a wine industry growing some 11 to 12 percent annually as increasingly wealthy Chinese opt for more expensive liquor, but steady competition is eroding margins. REUTERS/Claro Cortes IV (CHINA)
Wijn proeven in Peking (Foto Reuters) A woman smells red wine during the Chateau Haut Brion wine-tasting event in Beijing April 18, 2007. Beijing is prising open a wine industry growing some 11 to 12 percent annually as increasingly wealthy Chinese opt for more expensive liquor, but steady competition is eroding margins. REUTERS/Claro Cortes IV (CHINA) REUTERS

Crisis. Hoezo crisis? In de maanden dat in Hongkong vermogens werden weggevaagd, floreerden internationale wijnhandelaren als Christie’s, Zachys en Crown Wine Cellars in het Zuid-Chinese financiële centrum. Op de veilingen in de Mandarin Oriental en The Peninsula, de twee duurste hotels van de stad, gingen vlak voor de jaarwisseling dozen Château Latour en Château Lafitte voor 20.000 dollar en meer van de hand, soms het dubbele van de prijs van een maand daarvoor. De wijnconsumptie in China groeit spectaculair. Dat komt ondermeer doordat Hongkong dit jaar als eerste Chinese stad de invoerbelasting van 40 procent op wijnen en spiritualiën heeft afgeschaft.

„Voor welvarende Chinezen met bijzondere wensen en eisen is het kopen van wijn nu veel makkelijker geworden. Ze hoeven niet meer helemaal naar Londen of Parijs’’, zegt Greg Deeb van Crown Wine Cellars, dat is gevestigd in een gerestaureerde munitieopslagplaats in Shouson Hill.

Zeker 25 procent van de geïmporteerde wijnen in Hongkong gaat naar het Chinese vasteland. China (inclusief Hongkong) is op de ranglijst van wijnconsumerende landen van het Franse Vinexpo inmiddels op de eerste plaats in Azië beland. Chinezen kopen vooral Franse en Amerikaanse wijnen (en Schotse single malt whisky’s). In tegenstelling tot Japanners en Koreanen drinken de Chinezen deze dure wijnen ook snel op. Met een glas Chinese rode wijn (van Dragon Seal of van Great Wall) wil een Shanghainees niet gesignaleerd worden.

James Dai (34) van Winekee, de eerste en grootste online wijnhandel (www.winekee.com) in China, moet hartelijk lachen als hem de vraag wordt gesteld of het niet slimmer is de gebottelde investeringen ongeopend te laten, zoals de Japanners doen. Dai heeft behalve pakhuizen ook een kleine winkel aan de Changshoustraat in Shanghai. Een paar straten verderop wordt iedere maand een grote Franse wijnmarkt gehouden, waar alle regio’s zijn vertegenwoordigd.

„Chinezen zijn ongeduldig, ze willen er meteen van genieten, ze willen laten zien dat ze het gemaakt hebben, ze willen indruk maken en bovendien hebben degenen die zich wijn kunnen veroorloven genoeg geld”, meent de jonge ondernemer, zoon van een Shanghaise politicus. Van Shanghai, de grootste stad aan de oostkust, het wijnhandelcentrum van China maken, is zijn ambitie. Hij is niet de enige, want de lijst van wijnhandels, wijnbars en onlinewinkels groeit hier elke dag.

In de voormalige Franse Concessie, de aangenaamste buurt van Shanghai, is in iedere straat wel zo’n wijnbar met een kleine menukaart te vinden. Sommige van die wijnwinkels zijn direct gelieerd aan Franse, Amerikaanse en Spaanse wijnhuizen. „Dat is een ontwikkeling van de laatste vijf jaar”, weet Dai.

Gemeten naar de sterk toegenomen, maar vergeleken met Frankrijk en de VS nog bescheiden, wijnconsumptie in China hebben hij en zijn collega’s alle ruimte: de 80 miljoen Fransen en 290 miljoen Amerikanen drinken respectievelijk 24 en 27 miljoen hectoliter per jaar, de 1,3 miljard Chinezen nog maar 4,79 miljoen hectoliter.

„Chinezen mochten lange tijd geen Confucius meer lezen, dat is het probleem”, grijnst Dai. Hij doelt op een van die talrijke Confuciaanse leefregels: „Eet niet te veel, praat niet tijdens het eten, gebruik de groente van het jaargetijde en eet met mate. Alleen het drinken van wijn is niet beperkt, waak er alleen voor niet verward te raken.”

Handelaren als Dai, maar ook winkelketens met grote wijnafdelingen als Carrefour besteden veel tijd aan het adviseren van klanten en restauranthouders. Op de wijnafdelingen van de honderd Carrefours in China staan Franse en Chinese sommeliers in het gelid om klanten te helpen.

Dai: „Chinese families drinken thuis bij het eten meestal alleen warm water en soms thee, in restaurants komt er bier, rijstwijn, cola of seven-up bij, maar ook niet altijd”. Wijn kiezen bij een doorsnee diner van acht schotels met vis, kip, varkensvlees, soep en groenten is niet eenvoudig, vooral niet als het om gepeperde gerechten uit Sichuan of Yunnan gaat.

De mildere keukens in Shanghai en Guangzhou (Kanton) laten zich makkelijk combineren met de lichtere rode, witte en zelfs de zoetere wijnen. Rode wijn geniet overigens de voorkeur boven witte en rosé drinkt niemand, blijkt uit alle statistieken. Een glas tot de rand toe volgeschonken, wordt meestal niet genipt, maar achterover gekiept na een staande toost. Een gewoonte die van lange werklunches op het platteland met plaatselijke partijsecretarissen zeer vrolijke gebeurtenissen maakt.

James Dai: „Voor de zeer gepeperde Sichuan-keuken raad ik altijd zwaardere bordeaux en witte bourgognes aan, de zware Noord-Chinese en Mongoolse keukens combineren goed met Elzaswijnen, zeker als het om zuurkoolgerechten gaat. Vis, schildpad, slang, gegrilde zijdewormrups en schorpioen gaat heel goed met een tokay pinot gris en dimsum met groente, vis en varkensvlees met pouilly fumé.” Inderdaad haochi, heerlijk.