Mengelmoesje

De rubriek ‘Het Binnenhuis’ gaat over interieurs. Vandaag het interieur van Tip Kuipers, interieur-manager bij Ikea.

De Ikea-meubels vallen niet direct op tussen de antieke meubels, de metalen bank en het gipsen afgietsel van een klassiek Romeins borstbeeld Fotografie Theo Baart NRC Binnenhuis
De Ikea-meubels vallen niet direct op tussen de antieke meubels, de metalen bank en het gipsen afgietsel van een klassiek Romeins borstbeeld Fotografie Theo Baart NRC Binnenhuis Baart, Theo

Toen Tip Kuipers (43) acht jaar geleden bij Ikea ging werken, beloofde ze zichzelf één ding: ze zou niet in een Ikea-interieur gaan wonen. In theorie kan het, zegt ze, een interieur dat volledig is ingericht met meubels en accessoires van de Zweedse succesketen. En in praktijk bestaat het ook, weet ze inmiddels. Het gebeurt namelijk weleens dat klanten in een showroominterieur tegen een verkoper zeggen: ‘Doe mij dit maar’.

Maar zo’n interieur dat voor 100 procent uit Billy’s, Börjes en Bubbla’s bestaat, zou voor Kuipers zelf een nachtmerrie zijn. „Ik wil geen huis dat in één stijl is ingericht. Dat vind ik een decor. Ik wil een interieur dat aanvoelt als mijn thuis: een eclectisch mengelmoesje, niet te vol, van mooie en functionele meubels.”

Samen met haar partner bewoont Kuipers een tweekamerappartement in een negentiende-eeuws pand vlakbij de Jordaan in Amsterdam. De taps toelopende woonkamer heeft veel ramen, een klassieke schouw en plafonds met gipsen ornamenten en lijsten. „Als alles recht was, zou dat niet zo goed bij ons passen”, zegt Kuipers. Ze hoopt dat het appartement „persoonlijkheid heeft” en dat het „respect voor de architectuur uitstraalt”.

Net als in de meeste Nederlandse huishoudens heeft Kuipers op tal van plekken in haar huis Ikea-meubels, van lampen tot boekenkasten. Maar opvallen doen ze niet direct tussen de antieke meubels, de metalen bank met losse rendierhuid en het gipsen afgietsel van een klassiek Romeins borstbeeld. En dat is niet erg, vindt Kuipers: „Soms ontdek ik bij een ander ook pas na een uur de Ikea-spullen. Ze zijn goed te integreren bij je eigen stijl.”

Als interieurmanager houdt Kuipers zich samen met vier collega’s bezig met de manier waarop de producten in de twaalf Nederlandse vestigingen van Ikea worden gepresenteerd. Vanuit het hoofdkantoor in Zweden worden basishandleidingen en concepten van ‘bewezen oplossingen’ rondgestuurd. Maar de uiteindelijke presentatie laat de woonketen over aan specialisten die inzicht hebben in de plaatselijke markten. En dus verschillen de winkelinterieurs van land tot land, en zelfs van stad tot stad.

„Elke markt is een beetje anders”, zegt Kuipers, die een opleiding modevormgeving volgde en daarna een bedrijf in trendinformatie opzette. „Neem Amsterdam. Dat is een van de meest trendy steden van Nederland en met relatief veel singles. Dus presenteren we de producten daar een beetje anders dan bijvoorbeeld in Groningen.”

Nederland is een land dat trends snel oppakt, zegt Kuipers. „Hier heb je een kritisch publiek, dat nieuwe producten snel accepteert. Neem het schapenvachtje Ludde. Nergens was dat zo’n succes als hier. Dat geeft informatie waar het bedrijf elders mee aan de slag kan.”

Samen met haar collega’s biedt Kuipers de Nederlandse vestigingen kaders waarbinnen zij kunnen opereren. Dat gebeurt onder meer met ontwerptekeningen voor winkelopstellingen. Na maximaal twee jaar worden de showroominterieurs weer vervangen.

De huidige reclamecampagne van Ikea heeft als slogan ‘design your own life’. Kuipers: „Je interieur opfrissen, of zoals wij zeggen opknussen, dat gaat makkelijker met Ikea-meubels dan met dure designspullen. Als je uitgekeken bent op je Corbusiertafel haal je daar niet zo snel een verfkwast overheen. Dan doe je eerder met een tafel van ons.”

Rechttoe-rechtaanmeubels, helder en eerlijk vormgegeven, tegen een relatief lage prijs – dat is volgens Kuipers de kracht van haar werkgever. Dat sommige bekende ontwerpers niet voor Ikea willen werken omdat ze het bedrijf als de vijand beschouwen, noemt zij een standpunt dat „niet meer van deze tijd is”. „Kijk naar de vazen die Hella Jongerius voor Ikea ontwierp. Je kunt als ontwerper beter proberen het bedrijf van binnenuit te veranderen, dan van buitenaf.”

Meer foto’s van het appartement van Tip Kuipers op www.nrc.nl/binnenhuis. Wilt u ook met uw interieur in deze rubriek? Stuur een foto met korte toelichting naar binnenhuis@nrc.nl