Blauwe leeuw verdwijnt geruisloos van het toneel

In alle rust werkte ING de afgelopen tijd aan het samenvoegen van ING Bank en de Postbank. Volgende maand verdwijnt de populaire blauwe leeuw, maar groot protest bleef uit.

Bij 8,4 miljoen rekeninghouders van de ING Bank en Postbank valt begin volgende maand de welkomstfolder ING op de deurmat. (Foto ING) AMSTERDAM - In 2009 gaan de Postbank en ING Bank samen verder onder één naam: ING. De bouw van de nieuwe ING ligt op schema, langzaam kleurt Nederland steeds meer oranje. Alle klanten van de ING Bank en Postbank worden tussen 6 januari en 7 februari persoonlijk geïnformeerd over hoe de dienstverlening van de nieuwe ING eruit zal zien. Bij 8,4 miljoen rekeninghouders valt in deze periode de welkomstfolder ING op de deurmat. PRESSLINK foto. Deze foto is vrij van publicatierechten tbv redactioneel gebruik.
Bij 8,4 miljoen rekeninghouders van de ING Bank en Postbank valt begin volgende maand de welkomstfolder ING op de deurmat. (Foto ING) AMSTERDAM - In 2009 gaan de Postbank en ING Bank samen verder onder één naam: ING. De bouw van de nieuwe ING ligt op schema, langzaam kleurt Nederland steeds meer oranje. Alle klanten van de ING Bank en Postbank worden tussen 6 januari en 7 februari persoonlijk geïnformeerd over hoe de dienstverlening van de nieuwe ING eruit zal zien. Bij 8,4 miljoen rekeninghouders valt in deze periode de welkomstfolder ING op de deurmat. PRESSLINK foto. Deze foto is vrij van publicatierechten tbv redactioneel gebruik. Houts, Nils van;ING

Twijfel is er niet geweest. De storm van de kredietcrisis en de grote kapitaalinjectie die ING kreeg van de Nederlandse overheid hebben geen invloed gehad. Nooit is er volgens de bank en verzekeraar gedacht: we laten de samenvoeging van ING Bank en Postbank maar even voor wat het is, andere zaken zijn belangrijker.

De voorbereidingen voor de integratie van de twee Nederlandse banken die beide eigendom zijn van de ING Groep is de laatste maanden, ondanks de enorme turbulentie in de bancaire sector, gewoon doorgegaan. Wat in mei 2007 werd aangekondigd moet op 10 februari grotendeels klaar zijn. ING Bank en Postbank worden samen simpelweg ING.

De omschakeling is er al. De bezoeker van de Albert Heijnsupermarkt heeft de blauwe giromaat zien verdwijnen, er staan nu 2.600 fel oranje exemplaren met ING erop. De blauwe leeuw verdwijnt steeds meer uit het straatbeeld, want alle giromaten zijn nu getooid met een oranje soortgenoot. De leeuw kleurde in reclames al langzaam oranje, en de blauwe Postbankpasjes zullen verdwijnen uit de portemonnees.

De Postbank verdwijnt. Nou ja, volgens ING verdwijnt niet de bank, maar alleen het merk. Overigens verdwijnt ook het merk ING Bank. Maar de Postbank is verreweg de grootste. Van de ruim 8 miljoen particuliere en de 600.000 zakelijke rekeninghouders van de nieuwe combinatie komt ruim 80 procent van de Postbank.

De Postbank is, zo blijkt keer op keer, een van de sterkste merken van Nederland en de afschaffing ervan komt op een precair moment. Het gevecht om de klant is feller dan ooit en nog nooit maakte de financiële sector zo’n onzekere tijd door. Fortis en ABN Amro zijn genationaliseerd en SNS Reaal, Aegon en ING moesten bij het ministerie van Financiën aankloppen voor een kapitaalinjectie.

Door al die onrust was er relatief weinig aandacht voor de samenvoeging van ING en Postbank. Directievoorzitter Nick Jue van ING Nederland kon dan ook in relatieve kalmte werken aan de nieuwe ING. Hij voegde al snel na de aankondiging van mei 2007 het management van Postbank en ING Bank samen. Binnenshuis werden er programma’s opgezet om cultuurbotsingen te voorkomen. De Postbank en ING Bank zijn immers heel andersoortige banken, met een ander imago.

Volgens Jue voorziet de transformatie in een wens van de klant. „De Postbank voldeed voor een groot gedeelte van de wensen van de klant: gemak, toegankelijkheid en waar voor je geld. Maar als de klant ingewikkelder producten nodig had zoals hypotheken en verzekeringen, dan wilde hij graag advies van een persoon. En dat was minder voorhanden bij de Postbank.” ING Bank was daar juist goed in, aldus Jue. De samenvoeging is natuurlijk ook een manier om kosten te besparen. Zo moet in de nieuwe combinatie van iedere verdiende euro maximaal de helft opgaan aan kosten, in plaats van de 64 procent nu.

Het verdwijnen van het bekende merk Postbank lijkt vrij geruisloos te gaan. Er is wel weerstand, zo bleek een jaar geleden toen Wim Luijk (72) begon met de website postbankmoetblijven.nl. „In het begin liep het als een trein, in twee maanden kwamen er 10.000 steunbetuigingen binnen. Daarna zakte het in”, zegt Luijk. De afgelopen maand is er weer meer interesse voor zijn website en de teller staat nu op 11.796 tegenstemmers. Maar de actie is voorbij, de gepensioneerde cartograaf neemt zijn verlies. „Je moet realistisch zijn. De Postbank heeft veel klanten en slechts een heel klein aantal heeft gestemd vóór het behouden van de Postbank. Dan moet je constateren dat de actie niet aanslaat. Als de samenvoeging in februari daar is, dan stop ik.”

Luijk stopt ook als klant bij de bank. Hij zal zich niet op zijn gemak voelen bij de ING. „De Postbank was toch opgericht voor de kleine man die weinig te zoeken had bij de deftige banken, zoals ook ING er één is.” Als de samenvoeging een feit is zal hij de Postbank verlaten en hij denkt dat er meer zullen zijn. „Ik heb geen cijfers verder, maar gezien de reacties op mijn site moeten het er toch wel enkele duizenden zijn.”

Directeur Jue zegt niet bang te zijn dat de klanten van Postbank of ING Bank straks in groten getale weglopen omdat ze zich niet meer thuis voelen bij hun bank. Maar dat klanten tegenwoordig veel sneller dan vroeger hun bank verlaten en geld wegsluizen bleek vorig jaar al. ABN Amro zag toen veel geld naar onder meer Rabobank gaan en dit jaar onderging Fortis hetzelfde lot toen de bank in financiële problemen kwam. Jue is niet bang dat de oude Postbankklanten weggaan als zij klant zijn bij ING. „We hebben veel onderzoek gedaan voordat we besloten om een sterk merk als de Postbank te laten verdwijnen. Niemand van de ondervraagden zei weg te gaan als, behalve de naam, alles hetzelfde zou blijven. Ik weiger te geloven dat klanten weggaan omdat de naam van de bank of het imago hun niet aanstaat.”