Schiphol stelt groei uit na sterke daling vervoer

Luchthaven Schiphol stelt zijn investeringen dit jaar uit, wegens een sterke daling van het passagiers- en vrachtvervoer. Dit heeft president-directeur Jos Nijhuis gisteren bekendgemaakt in zijn nieuwjaarstoespraak.

Nijhuis, die per 1 januari Gerlach Cerfontaine is opgevolgd, verwacht dat het passagiers- en vrachtvervoer van de Schiphol Group (Schiphol Amsterdam, Rotterdam Airport, Eindhoven Airport, Lelystad) in 2009 met 6 tot 10 procent zal afnemen. De economische crisis is de hoofdoorzaak van de teruglopende omzet, maar volgens Nijhuis heeft ook de invoering van de ecotaks, per 1 juli 2008, bijgedragen aan de negatieve groei. Vooral prijsvechters als Easyjet vervoerden om deze reden minder passagiers (25 procent) vanaf Schiphol.

Vorig jaar daalde het aantal passagiers dat gebruik maakte van Schiphol Amsterdam met 0,8 procent tot 47,4 miljoen. Het vrachtvervoer verloor 1,4 procent aan volume tot 1.588.000 ton. Nijhuis zei te verwachten dat de omzet verder zal dalen. „Niemand weet hoe lang en diep de recessie is waarin we terecht zijn gekomen. In augustus dachten we nog dat het aantal passagiers in 2009 met 1 procent zou dalen. Maar het effect van de wereldwijde financiële crisis is de laatste maanden van 2008 steeds sterker geworden.”

De situatie dwingt Schiphol ertoe „zijn strategie te herijken”, zei Nijhuis. Hij kondigde aan dat Schiphol de geplande investeringen van 470 miljoen euro over 2009 naar beneden toe bijstelt. Verschillende projecten met een totaalwaarde van 180 miljoen euro zijn voorlopig uitgesteld tot 1 april. Schiphol sluit niet uit dat meer investeringen op de lange baan zullen worden geschoven.

Nijhuis zei dat hij hierover de komende maanden meer duidelijkheid zal geven. In een breuk met het beleid van zijn voorganger liet de nieuwe directeur gisteren alvast doorschemeren niet langer te geloven in een doorgroei van de kleinere luchthavens van de groep, met name Lelystad en Eindhoven. „Je moet niet te veel spreiden over te veel locaties. Om van de [kleine] luchthavens een succesvol alternatief te maken, moet er voldoende volume zijn”, zei Nijhuis. Met de huidige verwachtingen is dat volume er niet. Cerfontaine was een vurig pleitbezorger van het opwaarderen van Lelystad tot een volwaardige luchthaven – nu heeft Lelystad een baan die alleen geschikt is voor kleine toestellen. Nijhuis zei dat Lelystad en Eindhoven „een aantrekkelijk, kostenconcurrerend product” moeten bieden. Maar hoe dat eruit moet zien gaf hij niet aan.

Schiphol blijft zich richten op duurzaam vervoer, zei Nijhuis. De luchthaven wil over drie jaar voor zijn eigen activiteiten CO2-neutraal zijn en in 2020 ten minste 20 procent van de eigen energiebehoefte duurzaam opwekken.

Rectificatie / Gerectificeerd

Correcties en aanvullingen

Schiphol

In het bericht Schiphol stelt groei uit na sterke daling vervoer (6 januari, p.14) staat dat directeur Nijhuis niet langer gelooft in een doorgroei van Lelystad Airport en Eindhoven Airport. Dit is onjuist. Schiphol blijft streven naar groei voor de twee kleinere